Personuppgiftspolicy

Uttalanden om apatiska barn får hård kritik

Ilska och förvåning. Så kan samarbetspartiernas reaktioner på Morgan Johanssons uttalanden om de apatiska barnen sammanfattas.

- Han gör sig till tolk för fördomar, säger Kalle Larsson (v).

Migrationsverkets 13 anmälningar mot asylsökande familjer med apatiska barn om misstänkt vanvård har lett till en mer nyanserad debatt, enligt folkhälso- och socialtjänstminister Morgan Johansson. - Tidigare har den här diskussionen hela tiden utgått från att barnen är sjuka på grund av att de inte får asyl. Nu visar det sig kanske att det även finns andra faktorer bakom och att det kanske i en del fall finns övergrepp i botten, säger Johansson till TT.

"Planerat agerande"

Johansson kritiserar socialtjänsten för dess brist på agerande rörande de aktuella barnen och välkomnar den undersökning som länsstyrelsen i Stockholm inlett. - Socialtjänsten måste ha som ingång att inte bara ta föräldrarnas uppgifter som givna utan att också vara medveten om att det kan förekomma andra saker i bakgrunden. Regeringens samarbetspartier - som i höstas kom överens med regeringen om att de apatiska barnen inte ska utvisas - reagerar starkt. Vänsterpartiets flyktingpolitiske talesman Kalle Larsson ser uttalandena som ett brott mot överenskommelsen: - Jag blir alltmer säker på att det här är ett planerat agerande från regeringen i samarbete med Migrationsverket för att ytterligare förhala resultatet av uppgörelsen. Nu agerar regeringen för att ifrågasätta om de ska få stanna, säger Larsson till TT.

Inte fler

Miljöpartiets Gustav Fridolin ser Johanssons utspel som märkligt: - Jag tror att det här är första gången folkhälsoministern uttalar sig om de apatiska barnen och då är det när det finns misstankar om vanvård i några fall. Han säger att han ser att detta är ett argument för att vissa barn kan avvisas. Borde inte folkhälsoministern lägga sin energi på att sjuka barn faktiskt får trygghet, vård och möjlighet att tillfriskna? Migrationsverket har samtidigt frågat sina samtliga enheter om de gjort anmälningar liknande dem i Stockholm. På onsdagen hade 14 av 36 svarat - ingen av dem säger sig ha anmält vanvård rörande apatiska barn.

DANIEL KJELLBERG

Över 400 fall kartlagda
En rapport från regeringens samordnare för barn i asylprocessen med uppgivenhetssymtom presenterades i somras.
Då hade 424 asylsökande barn med uppgivenhetssymtom kunnat kartläggas sedan den 1 januari 2003.
Några har gradvis blivit sämre, andra pendlar mellan olika symtom.
Symtomen varierar mycket.
Barnen kommer företrädesvis från Centralasien (53 procent) och det forna Jugoslavien (31 procent).
Flera har varit på flykt under lång tid, såväl i sina hemländer som i andra europeiska länder, innan de kommit till Sverige.
Några har tillfrisknat direkt sedan de fått uppehållstillstånd, andra har inte blivit bättre ett år efteråt.
Källa: Rapporten Asylsökande barn med uppgivenhetssymtom

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.