Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Utredaren slår tillbaka: Fanns inget hål i skrovet

Bilder ur dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt” - premiär 28 september på Dplay.
Så ser hålet i skrovet ut.Foto: Dplay
Bild från livräddningen.Foto: JONAS LEMBERG
Estonias bortslitna bogvisir bärgades från havsbotten utanför Utö i oktober 1994.Foto: JAAKKO AVIKAINEN / AP TT NYHETSBYRÅN

Dokumentärfilmare har hittat ett hål i skrovet på Estonia – och påstår att det fanns där när fartyget sjönk 1994.

Nu slår utredaren Mikael Huss tillbaka. 

– Jag vet inte var de skulle ha hittat hålet, säger han.

Samtidigt: Tidigare statsåklagare och Estoniautredaren Margus Kurm anklagar svenska regeringar för att mörkat vrakets skick, skriver etniska Eesti Päevaleht 25.

De nya bilderna från dykroboten visar ett avlångt hål på skrovet som skulle kunna förklara varför Estonia sjönk så fort. 

Estonia la sig på sidan och sjönk med aktern först.

– Det har framförts av experter och andra som spekulerar att det skulle kunna finnas en skada på Estonia som gör att hon får in vatten under bildäck, säger regissören och journalisten Henrik Evertsson.

Utredaren av Estonia: Inget hål

Mikael Huss, expert på skeppsbyggnad i haverikommissionens utredning, säger att det gjordes flera dyk på 90-talet, både för utredningen och för frågan om bärgning.

Då hittades inget hål – och om det funnits ett hål hade det upptäckts.

– Man gjorde en så kallad bottenundersökning, innan man gick runt för att se på konditionen, där hon låg på botten. Och hade det legat under vatten länge har jag väldigt svårt att föreställa mig att man inte skulle hitta ett hål, säger han.

”Vet inte var de skulle hittat hålet”

Enligt haverikommissionens utredning var det en sida som inte gick att se när dykningarna genomfördes på 90-talet. Då låg fartyget över 90 grader.

– Ena skrovsidan var dold på grund av att den låg i bottenslammet, men det är ingen som vänt på henne. Så jag vet inte var de skulle ha hittat hålet, säger Mikael Huss.

En sådan koloss vänder väl inte sig av sig själv? 

– Nej, nej, nej. Det är inte möjligt.

Regissören Henrik Evertsson säger att fartyget ”nog ligger som det alltid gjort”.

– Hon har rört sig lite grann, hon har slagit runt tolv grader på huvudet. Men samtidigt sjunkit ner i leran under årens lopp.

Tror att de svenska regeringarna mörkat

Henrik Evertsson vill inte spekulera i om hålet syntes vid tidigare dyk – utan vill i så fall att fler utredningar ska göras.

Men till dess slår han tillbaka på Mikael Huss förklaring.

– Det är baserat på hans yrkesmannakunnande. Det han menar är att skadan är så lång, väldigt avlång, att man kan tänka sig att den skulle kunna vara synlig 1994.

Margus Kurm, tidigare statsåklagare och Estoniautredare, säger till estniska Eesti Päevaleht 25 att han tror att de svenska regeringarna har mörkat vad som hände med färjan.

– Låter det rimligt att en stat som har möjlighet att utreda en olycka där 850 personer dog inte skulle ha gjort det? Skulle svenskarna inte ha sänt sina dykare till vraket 1994 och struntat i att undersöka vraket? De åkte förmodligen dit och undersökte allt som kunde undersöka, säger Kurm.

Kurm tycker att beslutet om gravfrid i februari 1995 kom ”väldigt snabbt”, och säger att dykvideos från 1994 försvunnit.

Kurm vill ha en ny utredning, och tror själv att haveriet orsakades av en krock med en ubåt.

 

Överlevaren Rolf Sörman anser att tidigare utredning varit partisk och gjort ett dåligt jobb.
Henrik Evertsson, regissör till den nysläppta dokumentären om Estonia-katastrofen, berättar med egna ord om den slående upptäckten.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.