Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

UPS-förarna avslöjar – så luras du på paketen

Familjens skräck på motorvägen: Glas flög.
De paket som inte hinns med uppmanas att registreras som om kunden inte var hemma, visar dokument som Arbetet tagit del av.
Foto: FRITZ SCHIBLI
Arbetet har framförallt granskat UPS Västerås, men problemen ska enligt facket vara utbrett.
Foto: FRITZ SCHIBLI
Som mest har 2 500 paket blivit liggande på centret. Vissa kunder får vänta i månader på sina paket.
Foto: FRITZ SCHIBLI

När företaget UPS inte hinner med alla paket registrerar förarna ändå att de försökt leverera, men att ”kunden inte var hemma”.

Detta på direkta order från chefer på UPS, enligt en granskning av tidningen Arbetets granskning. 

– Allt för att snygga till siffrorna. Jag vet en chaufför som nyligen gjorde så med 40 paket. Inte ett enda försök hade gjorts att nå kunderna, säger föraren Nuno Blomqvist till tidningen. 

250 paket på 100 stopp. Så kan en vanlig dag se ut för en UPS-förare i Västerås. Varje stopp kan ta som mest omkring fyra minuter. Chauffören ska under den tiden hinna köra till adressen, parkera, lasta av paketet och möta upp kunden.

”Tar man lunch, rast och går på toaletten någon gång under dagen så krymper tidsluckan till cirka tre och en halv minut” skriver Arbetet som granskat paketdistributionsföretaget som är världens största. 

De paket som inte hinns med uppmanas att registreras som om kunden inte var hemma, visar dokument som Arbetet tagit del av. 

På UPS i Västerås jobbar cirka 40 förare, men mellan fem och tio är sjukskrivna varje vecka berättar en förare till Arbetet. Beroende på hur många som är borta kan rutter dras in och som mest har 2 500 paket blivit liggande på centret. Vissa kunder får vänta i månader. 

Strategin leder till att företaget får uppemot 100 klagomål per dag. Från att inte ha fått några för bara ett par år sedan. 

”Vi ljuger för kunderna”

Dessutom vittnar chaufförerna om att det är psykologiskt nedbrytande att hela tiden luras. 

– Vi ljuger för kunderna. De vet om det och det gör många rasande. Jag förstår det. Många har ju till och kameror utanför sina hus i dag. De flesta har betalat frakt för att få dem hem till dörren, säger han och fortsätter:

– Det blir också ett arbetsmiljöproblem. Förarna åker ut med en stark oro i kroppen. Vi hade en kund häromveckan som hotade att komma hit med ett järnrör om han inte fick sitt paket, säger Thomas Johansson, koordinator på UPS, till Arbetet. 

Arbetet har sökt UPS på lokal, regional och nationell nivå för en intervju. UPS svarar i stället i en skriftlig kommentar: 

Vi jobbar tätt med fackförbund och andra sociala parter och vi har kollektivavtal och betalar pensioner för våra anställda i Sverige. Vi strävar efter att bygga en öppen och bekräftande arbetsmiljö och vidtar särskilda åtgärder för att se till att säkerheten alltid är central i det vi gör. Självklart förväntar vi oss att våra anställda levererar paket i enlighet med sändarens och mottagarens instruktioner. Det innefattar ibland att man lämnar dem på en säker plats, så som en UPS access point.

Vild film från kamera i polisbil – kraschar med budbilen

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.