Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Uppgifterna som kan ha röjts i it-skandalen

Flera olika typer av könslig information kan ha läckt. Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN
Bland annat kan stridspiloters privata adresser ha läckt ut. Foto: PETR DAVID JOSEK / AP

Hemliga agenter, stridspiloters adresser och körkortsregistret.

Många är de uppgifter som har läckt från Transportstyrelsen.

Information som – om den hamnar i fel händer – kan innebära en risk för rikets säkerhet.

Stridspiloternas adresser

Hemadresser till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat kan ha röjts i läckorna från Transportstyrelsens register. Många av dem har ett privat intresse av att flyga utanför arbetet. Det gäller också dem som flyger inom räddnings- och ambulanstjänst.

– Vi och våra adresser ska hållas hemliga.  Inom flygvapnet är vi väldigt känsliga med våra uppgifter, vi har kodnamn i form av en sifferkod som vi använder i stället för personnummer, säger tidigare stridsflygaren Mikael Grev som flög Gripen i 17 år.

– Vid en invasion slår man naturligtvis ut piloterna först och utan piloter har vi i princip inget flygvapen, säger han.

Mikael Greve att de röjda uppgifterna också kan hota flygare som deltar i ett uppdrag utomlands. Till exempel om de hamnar hos personer som är emot den svenska insatsen.

Polisens och myndigheternas hemliga nätverk

Under IT-skandalen på Transportstyrelsen låg två av polisens hemliga register åtkomliga för obehöriga. Dessutom kunde datatekniker från Serbien följa trafik mellan Transportstyrelsen och 34 svenska myndigheter på ett extra säkert nätverk, Swedish Government Secure Intranet (SGSI).

– Om det är så att någon som inte är säkerhetskontrollerad fått tillgång den här informationen är det oerhört. Av trafikmönstret kan främmande makt se när systemet är sårbart, säger säkerhetskonsulten Johan Wiktorin till DN.

De röjda nätverken var, enligt DN,  polisens belastningsregister och misstankeregister samt SGSI,  ett särskilt, krypterat kommunikationssystem mellan svenska myndigheter. 

Johan Wiktorin förklarar att läckan från polisregistren kunde användas till att komma åt hemliga uppgifter som kan användas mot enskilda människor.

Militära fordonsregistret

Uppgifter ur det svenska militära fordonsregistret fanns med i de data som Transportstyrelsen lät tekniker i utlandet, som inte var säkerhetsprövade, ta hand om. Försvarsmakten har bekräftat att fordon som tillhör Försvarsmakten, försvaret  materielverk och försvaret  radioanstalt fanns i de register som låg öppna.  Informationen gick via IBM:s kontor i Serbien, enligt försvaret som "ser allvarligt på" om uppgifter kommit på avvägar.

– Det här är verkligen en sorglig och djupt allvarlig nyhet, det bekräftar de farhågor som funnits. Om de här uppgifterna har råkat i främmande händer så är det information som torde vara högintressant för främmande makt, säger Allan Widman (L), ordförande i riksdagens försvarsutskott.

Hemliga agenters identitet

Svenska statens hemliga agenter kan ha röjts genom IT-skandalen på Transportstyrelsen, skriver DN.  Det handlar om personer med kvalificerad skyddsidentitet som arbetar för polisen, Säpo och Försvarsmakten.

– Om personerna röjts är det direkt livsfarligt för dem. Att bygga upp en falsk identitet tar tid. Om dessa röjs tar det mycket lång tid att utbilda nya personer. Här kan åratal av arbete ha raserats i ett slag genom Transportstyrelsens lagbrott, säger denna initierade person till DN., säger en källa med insyn till tidningen.

Kim Hakkarainen, som i mer än tio år har arbetat med informationssäkerhets­frågor inom militärens underrättelse- och säkerhetstjänst, Must, bekräftar att personer med kvalificerad skyddsidentitet kan ha fått sina fiktiva identiteter röjda. 

– Det väl något av den mest skyddsvärda informationen som finns i Sverige, säger han till DN. 

Körkortsregistret

Miljoner svenskars personliga uppgifter i körkortsregistret har legat öppna för IT-experter i Tjeckien, Serbien och andra länder som aldrig säkerhetskontrollerats. Transportstyrelsen hanterar miljontals personuppgifter. Alla med ett körkort, även utländska, och de som passerar genom vägtullarna i Storstockholm registreras, liksom piloter, lokförare och flygledare.

Det innebär att det går att spåra personer med skyddad identitet, bepansrade fordon, efterlysta fordon samt var och när värdetransportbilar kör.

– Det är häpnadsväckande att se bristen på säkerhetsanalys och hur IT-säkerheten har viftats undan, säger säkerhetskonsulten Johan Wiktorin.

Broar och vägar

Känslig information om broar, vägar, hamnar och tunnelbana i Sverige har läckt ut under IT-skandalen på Transportstyrelsen, enligt medieuppgifter. Sådana uppgifter om den svenska infrastrukturen och dess kapacitet är av stor betydelse i en krigssituation eftersom de ger en inblick i transportvägar som också används av militären.

Men enligt Försvarsmakten kanske skadeverkningarna inte är så allvarliga just i detta avseende. Transportstyrelsen har aldrig fått uppgifter om renodlat militär infrastruktur, enligt Jesper Tengroth, pressekreterare hos Försvarsmakten. Myndigheten har inte heller fått försvarets "tankar" kring militär användning av civila broar och vägar, säger han.

– Vi har inte lämnat några uppgifter till Transportstyrelsen om militär infrastruktur eller om hur vi tänker kring civil infrastruktur eftersom Transportstyrelsen inte har något behov av den informationen, säger Jesper Tengroth.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!