Rapport visar att Andreas Lubitz vid fyra tillfällen styrde morgonplanet på lägre höjd under tiden (grått fält) som kaptenen lämnat cockpit. Foto: Bureau d’Enquêtes et d’AnalysesRapport visar att Andreas Lubitz vid fyra tillfällen styrde morgonplanet på lägre höjd under tiden (grått fält) som kaptenen lämnat cockpit. Foto: Bureau d’Enquêtes et d’Analyses
Rapport visar att Andreas Lubitz vid fyra tillfällen styrde morgonplanet på lägre höjd under tiden (grått fält) som kaptenen lämnat cockpit.  Foto: Bureau d’Enquêtes et d’Analyses
Diagrammet från haverikomissionen visar hur olycksplanet succesivt minskade höjd innan det till slut kraschade.Diagrammet från haverikomissionen visar hur olycksplanet succesivt minskade höjd innan det till slut kraschade.
Diagrammet från haverikomissionen visar hur olycksplanet succesivt minskade höjd innan det till slut kraschade. 
AndreasLubitz. Foto: Getty ImagesAndreasLubitz. Foto: Getty Images
AndreasLubitz. Foto: Getty Images
Germanwingsplanet kraschade i de franska alperna i mars. Foto: TT/EPAGermanwingsplanet kraschade i de franska alperna i mars. Foto: TT/EPA
Germanwingsplanet kraschade i de franska alperna i mars.  Foto: TT/EPA

Bekräftat – Lubitz övade flygkraschen

Publicerad

Han misstänks ha övat inför dödsstörtningen med passagerarplanet.

Nu visar ett dokument i franska haverikommissionens rapport hur Andreas Lubitz vid fem tillfällen styrde morgonplanet mot marken.

Samtidigt avslöjas nya sekund-för-sekund-detaljer om det skräckfyllda dramat innan kraschen.

Det är en och en halv månad sedan Germanwings flight 4U9525 lyfte från Barcelona till Düsseldorf klockan tio på förmiddagen tisdag 24 mars.

Men de 150 människorna ombord - 144 passagerare och sex personal - kom aldrig fram till sin slutdestination. Klockan 10.41 kraschade planet i de franska Alperna efter att andrepiloten Andreas Lubitz stängt in sig i cockpit och medvetet styrt planet rakt in i en bergvägg.

Och nu avslöjas nya skrämmande detaljer om dödsstörtningen.

Franska haverikommissionen BEA, Bureau d’Enquêtes et d’Analyses, publicerade på onsdagen en preliminär rapport om flygolyckan - och den visar bland annat att Andreas Lubitz troligen övade inför dådet.

Inspelade data från morgonflygningen från Düsseldorf till Barcelona visar att andrepiloten var ensam i cockpit under fyra och en halv minut. Under den tiden ändrade Andreas Lubitz vid fem olika, korta, tillfällen inställningarna på autopiloten - från marschhöjden på 37 000 fot till 100 fot. Höjdändringarna skedde samtidigt som han blev ombedd av kontrolltornet att sänka planets höjd från 37 000 fot till 21 000 fot inför landningen i Barcelona.

- Andrepilotens tester under det utgående flyget skedde under en normal förprogrammerad nedstigning och hade aldrig någon inverkan på planets färd, säger Remi Jouty, chef för BEA, till AP.

Flygexperter anser dock att de tillfälliga höjdsänkningarna till 100 fot är mycket märkliga.

- Beteendet att gå upp och ner i vald höjd är inte normalt - men jag kan inte säga vad som pågick i hans huvud, säger Antoine Amar vid franska pilotfacket SNPL till AP.

Lufthansas talesperson Helmut Tolksdorf uppger på telefon till AP att flygbolaget, som äger Germanwings, ska analysera de nya uppgifterna från den franska utredningen och att de inte planerar att kommentera uppgifterna i nuläget.

Dramat - sekund för sekund

Rapporten visar även sekund för sekund vad som utspelade sig på flight 4U9525, från att planet lyfte i Barcelona till dödskraschen.

Klockan 10.02.54 tog autopiloten över och läget var inställt på "STIG".

Klockan 10.12.15 kom en av kabinpersonalen in i cockpit och tillsammans med kaptenen och andrepiloten diskuterade de hur stoppet i Barcelona varit.

Klockan 10.15.53 lämnar den kabinanställde cockpit men kapten och andrepilot fortsätter samtalet om avfärden från Barcelona. De var därefter i kontakt med radarcentralen i Marseille.

En knapp kvart senare, klockan 10.30.00 är kaptenen på nytt i kontakt med radarcentralen och bekräftar att de fått klart att flyga direkt på en särskild IRMAR-punkt. Därefter lämnar kaptenen cockpit klockan 10.30.24.

29 sekunder senare, klockan 10.30.53, ställer Andreas Lubitz om autopiloten och ändrar planets höjd till 100 fot.

Därefter följer tio mardrömslika minuter på flygplanet.

Tre minuter efter att Lubitz ändrat planets höjd inser radarcentralen i Marseille att något hänt och försöker kontakta planet, men får inget svar. De kommer att göra ytterligare tio försök att ringa cockpit på tre olika radiofrekvenser.

Klockan 10.34.31 är kaptenen tillbaka och ringer på dörren till cockpit för att komma in. Fem minuter senare, klockan 10.39.30, hörs våldsamma slag mot dörren när kaptenen till slut försöker slå sig in.

Klockan 10.40.41 börjar de första varningslarmen ljuda, de följs av en så kallad "Master Caution"-signal klockan 10.40.56 för att sedan gå över till "master Warning" klockan 10.41.00.

Sex sekunder senare avbryts alla inspelningar då planet kraschar.

Var självmordsbenägen

150 människor dog i kraschen som nu utreds av både tyska och franska myndigheter.

Efter kraschen rapporterades att Lubitz lidit av svåra psykiska besvär i flera år och bland annat visat tendenser som tydde på att han var självmordsbenägen.

Han ska ha vårdats av minst fem läkare, däribland både psykiatriker och en neurolog.

Vid undersökning av hans dator har framkommit att han sökte på olika metoder att begå självmord under de sista dagarna före kraschen. Åklagarsidan har också berättat att man hittat sönderrivna sjukintyg som fastslog att Lubitz inte var i skick att flyga.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag