Varje år dör 1,5 miljoner barn i sjukdomar som kan förebyggas med vaccin.
Därför pågår Unicef-kampanjen "För varenda unge" där Expressen är en samarbetspartner sedan många år. Med start nästa vecka publicerar tidningen en artikelserie om barns situation i världen. Expressens medarbetare Terese Cristiansson och Martin von Krogh är just nu i Somalia för att skildra utsatta barns situation.
– De avslutade sitt senaste mail med orden: "Ps. Jag vill ta med mig alla barnen från Somalia hem", berättar projektredaktören Christina Lundell.
Men det går att hjälpa barnen. Klockan 12 i dag, lördag, drar en stor insamlingsdag i gång på Östermalmstorg i Stockholm med Expressens programledare Malin Roos i spetsen.
– Ett hedersuppdrag! säger hon.
Intensiv live-sändning
På scenen avlöser artister, krönikörer och skådespelare varandra, men de kommer även att sälja Unicef-nålar, i år i form av en liten mässingsspruta Varje nål räcker till 12 doser poliovaccin.
– Vi ska sälja nålar som aldrig förr! Det kommer bli en intensiv live-sändning och jag räknar med sol och generösa människor i drivor. Det här handlar ändå om barn, barn som inte får gå i skola, barn som blir sexutnyttjande och barn som dör i sjukdomar som hade kunnat förhindras med ett stick i armen, säger Malin Roos.
Systrarna Lili & Susie Päivärinta tycker att det känns självklart att vara med.
– Visst vill vi leva i en bättre värld? Och då är det minsta lilla man kan göra viktigt. Sedan ska jag ta med mina barn dit, det tycker jag också är viktigt – att visa sina barn vad man kan göra, säger Susie Päivärinta.
"Få in så mycket pengar som möjligt"
På plats på torget berättar Unicefs personal mer om hur man blir världsförälder och om sitt arbete i världen.
– I årets reklamkampanj fokuserar vi på att "likes" inte räddar barns liv, men det gör vaccin, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på Unicef.
– Vårt mål med årets kampanj är att få in så mycket pengar som möjligt för att kunna köpa vaccin – ett av de effektivaste sätten att minska barnadödligheten i världen.