”Svenskar hade ett rykte om sig att många åkte ner just för att det är en sådan avslappnad drogkultur. Om man träffade andra svenskar så antog de alltid att man tog droger”, berättar Elin som själv arbetat i Barcelona. Foto: Stefan Forsell”Svenskar hade ett rykte om sig att många åkte ner just för att det är en sådan avslappnad drogkultur. Om man träffade andra svenskar så antog de alltid att man tog droger”, berättar Elin som själv arbetat i Barcelona. Foto: Stefan Forsell
”Svenskar hade ett rykte om sig att många åkte ner just för att det är en sådan avslappnad drogkultur. Om man träffade andra svenskar så antog de alltid att man tog droger”, berättar Elin som själv arbetat i Barcelona.  Foto: Stefan Forsell
Elin, 23, heter egentligen något annat. Foto: PrivatElin, 23, heter egentligen något annat. Foto: Privat
Elin, 23, heter egentligen något annat. Foto: Privat

Unga svenskar luras in i värld av droger

Publicerad

BARCELONA. Tapas, solsken och strandliv – droger, alkohol och lurendrejeri.

Bakom fasaderna i det spanska turistparadiset Barcelona finns en arbetskultur som drabbar svenska ungdomar i behov av jobb.

– Min syster jobbade också där. Hon sa alltid: "Första dagen lärde vi oss inte vad folk hette. Vi lärde oss vad deras favoritdrog var", berättar Elin, 23, som egentligen heter något annat.

– I princip alla fick sparken en dag, helt plötsligt, då företaget höll på att gå i konkurs, säger Ebba, 21.

Regnet faller över de katalanska flaggorna som vajar från balkongerna. Mot de mörka molnen sträcker sig arkitektens Antoni Gaudís evigt halvfärdiga mästerverk Sagrada Família – omgivet lummiga parker, osande tapasrestauranger och en till synes oändlig kustlinje.

Men det finns en sida av Barcelona som sällan tränger igenom turisternas bild av staden – en sida präglad av lurendrejeri, droger och alkohol.

Barcelona är en stad med många ansikten.Foto: Mattias Knutson

Utanför ett svenskt företag i Barcelona

En av stadens största svenska arbetsgivare heter One Contact, ett telemarketingföretag som även har kontor i Malmö. Utanför deras lokaler i Barcelona – belägna ett stenkast från Gaudís ofärdiga bygge – rör sig klungor av svenska ungdomar på den regntunga trottoaren. Vissa röker cigaretter och andra dricker kaffe – vad de har gemensamt är att de snart ska sätta sig vid sina platser och sälja olika produkter till konsumenter hemma i Sverige.

En kvart senare sitter jag på ett närliggande kafé med två svenskar i 20-årsåldern som båda arbetar på One Contact. Killarna beskriver sin arbetsgivare som pålitlig och seriös – och berättar att företaget arbetar på uppdrag av etablerade svenska varumärken.

Men bilden av hur det ser ut på svenskarnas arbetsplatser i Barcelona skiljer sig markant från fall till fall.

LÄS OCKSÅ: Svenska ungdomar hetsas till spritlekar

Entrén till One Contact, ett av stadens största svenska telemarketingföretag.Foto: Mattias Knutson

"Vi ska ta svamp i helgen, vill ni hänga med?"

Elin är 23 år gammal och heter egentligen något annat. Hon arbetade som telefonförsäljare på ett annat telemarketingföretag i Barcelona våren 2016.

I dag är hon tillbaka i Sverige – och berättar om sina upplevelser på en arbetsplats präglad av "extrem alkoholkultur", droger och tvivelaktiga säljmetoder.

– Folk pratade väldigt öppet om det. Min syster jobbade också där. Hon sa alltid: Första dagen lärde vi oss inte vad folk hette. Vi lärde oss vad deras favoritdrog var"

Elin fortsätter:

– Det första som hände var att folk frågade: "Vi ska ta svamp i helgen, vill ni hänga med?"

– Jag vet att folk gick i väg och rökte (cannabis, reds. anm) på rasterna. 

Enligt Elin är ovanstående berättelser inte särskilt unika:

– Svenskar hade ett rykte om sig att många åkte ner just för att det är en sådan avslappnad drogkultur. Om man träffade andra svenskar så antog de alltid att man tog droger.

Hon fortsätter:

– Min syster pluggade med en helt vanlig kille som bara ville lära sig spanska. En månad senare hade han hittats på ett torg och var helt förstörd. Folk blev helt förstörda där.

"Om man träffade andra svenskar så antog de alltid att man tog droger", berättar Elin.Foto: Privat

Elin, 23: "Vi drack på jobbet"

Samtidigt vittnar Elin om en "extrem" alkoholkultur – och menar att företaget använde sprit som muta för att få ungdomar att vilja arbeta:

– Det var en chef som kom ner till Barcelona som hade med sig öl. Så fort någon sålde gav han ölen till den personen och sa: "Du får knäppa den nu om du vill."

– Vi drack på jobbet. Många tävlingar gick ut på att vinna spritflaskor.

Hon fortsätter:

– De anordnade pubrundor som de betalade för. Det var extremt mycket alkohol och uppmuntrande av chefer och kolleger. Det blev verkligen en del av kulturen.

Elin menar att många av företagen bjuder på alkohol för att locka ungdomar:

– Arbetsplatserna kommer undan med att muta med alkohol, eftersom att de vet att det går hem. Folk åker till Barcelona för att festa.

Hon berättar att vissa av kollegerna inte orkade gå till jobbet eftersom de varit så pass höga kvällen innan – och menar att det därmed är olämpligt att de "uppmuntras fortsätta hålla på med en annan drog, som alkohol ändå är".

På arbetstid dessutom, lägger hon till.

Elin minns särskilt en specifik händelse på jobbet:

– Det var en fredag. Om man sålde fick man en shot. Jag sålde ingenting, så min chef kom fram med en shot och sa: "Ta den här så kanske du blir lite mer avslappnad".

Hon fortsätter:

– Jag sålde på nästa samtal, och då sa han: "Vad var det jag sa! Jag visste att det skulle funka".

LÄS OCKSÅ: Svenskar hemlösa på spanska solkusten 

Två män promenerar på en gata i stadsdelen Gràcia.Foto: Mattias Knutson

Uppmanades att lura äldre

Elin sålde primärt så kallade "handarbetestidningar", det vill säga magasin om virkning, stickning, sömnad och liknande.

– Oftast ringde vi till gamla tanter som sa: 'Åh, den där tidningen tyckte jag om, men nu kan jag inte se längre eftersom jag har ögonstarr', eller: 'Mina händer är för skakiga, så jag kan ändå inte brodera'.

Elin berättar att de potentiella kundernas sviktande hälsa inte skulle stå i vägen för ett "sälj":

– Vi skulle ändå försöka pracka på, berättar hon.

Elin uppmanades även att säga till kunderna att de skulle få tre tidningar till halva priset.

– Att det var halva priset, det stämde ju inte riktigt. Ibland räknade de ut det själva och sa: "Det här stämmer ju inte".

Flera av de skandinaviska telemarketingföretagen i Barcelona har även kontor i Sverige – och omsätter stora summor pengar. Tre slumpvis utvalda företag av den typen kunde i sina årsredovisningar från 2016 visa omsättningar på 30, 65 och 150 miljoner kronor.

Vissa av företagen som säljer till Sverige är dock inte registrerade här hemma, utan opererar enbart i Barcelona – och mönstret visar att det ofta är i dessa fall som arbetsmiljön är bristfällig. 

Elin är nämligen inte ensam om sina negativa erfarenheter.

Ebba, 21, har också arbetat i Barcelona – och berättar nu om sina erfarenheter.Foto: Mattias Knutson

Sexism, droger och fest

Ebba, 21, sålde lotter till svenska konsumenter via ett telemarketingföretag i Barcelona hösten 2015.

Hon berättar att försäljarna främst sålde till äldre – och att arbetet fick henne att må psykiskt dåligt:

– Jag hade dels ångest för att det var en sådan press att sälja från cheferna, men även för att det kändes dåligt i magen att sälja lotter till människor som verkligen trodde att de skulle vinna, men i själva verket bara åkte på feta räkningar.

Kan du beskriva arbetsplatsen?

– Hög musik, mycket sexism, snack om droger och fest. En väldigt hetsig miljö. På fredagarna fick man dricka alkohol samtidigt som man jobbade.

Hon berättar att alkohol och droger förekom både på och efter arbetstid – och användes som muta, belöning och motivation:

– Den som sålde mest fick alkohol gratis, säger Ebba.

Jobbet på telemarketingföretaget fick dock ett abrupt slut:

– I princip alla fick sparken en dag, helt plötsligt, då företaget höll på att gå i konkurs. Vi fick väldigt lite info. De få som fick stanna var de som jobbat längst, säger hon och fortsätter:

– Plötsligt stod en massa ungdomar i Spanien helt utan jobb.

"Hög musik, mycket sexism, snack om droger och fest", säger Ebba, 21, om sin arbetsplats i Barcelona.Foto: Mattias Knutson

Svenska kyrkan: "Tagit partylivet i första hand"

Lena Ottosson arbetar på Svenska kyrkan i Fuengirola som ligger i provinsen Málaga i södra Spanien. 

Precis som i Barcelona finns här många telemarketingföretag – även kallade callcenters – som lockar unga svenskar med fest, sol och strandliv.

– Då och då träffar vi någon som arbetar på ett callcenter, som kanske har tagit arbetet i andra hand och partylivet i första hand. Man har blivit av med pass, pengar och även arbete och boende, berättar Lena Ottosson på Svenska kyrkan.

Tacksam för en trygg arbetsplats

Efter drygt 20 minuter lämnar de två svenska killarna från One Contact kaféet vi sitter på. Klockan har blivit mycket, och det är dags att gå till jobbet för att återigen börja ringa. Den yngre av dem berättar att han tidigare jobbade på ett mindre seriöst företag, och uttrycker tacksamhet över att äntligen kunna känna sig trygg. 

Expressen har varit i kontakt med Daniel Selling, vd på One Contact, via mejl. 

"Givetvis tycker vi att det är dåligt om det är så att företag utnyttjar personer oavsett ålder eller nationalitet", skriver Selling som också skriver att det är "fullständigt oacceptabelt" att det finns arbetsplatser där droger och alkohol används och i vissa fall uppmuntras. 

Om företagets egen värdegrund skriver han;
"Vi har sedan flera år tillbaka nolltolerans när det gäller droger, alkohol, mobbning och särbehandling på grund av sexuell läggning, religion, kön eller hudfärg på arbetsplatsen."

Selling skriver också att man på One Contact är medvetna om att många unga lämnar vänner och familj bakom sig och kan behöva lite mer stöd och hjälp i vissa lägen. Därför erbjuder One Contact även betalt terapi vid behov samtidigt som man vill skapa en trygg arbetsmiljö. Han påpekar också att företaget har kollektivavtal och facklig kommitté även i Spanien. 

"Vi uppmuntrar inte våra anställda med alkohol och liknande saker utan försöker fokusera på Spanskakurser, resor, och presenter i stället för festande", skriver Selling. 

Vy mot Barcelonas östra delar.Foto: Mattias Knutson

Ute på gatan har förmiddagsregnet torkats bort av Barcelonas varma sol. Det spanska höstvädret är opålitligt och lynnigt, och det verkar som att det bara finns två saker som är säkra i den här staden: att Gaudís byggnad aldrig blir färdig och att telefonerna på de svenska säljföretagen aldrig slutar ringa.

 

Elin heter egentligen något annat.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag