Unga lockas till ”vitt snus” – med fest och influencers

Expressen har även tidigare i år lyft kritiken kring snusreklam.

Allt fler unga snusar.

Särskilt har snusandet ökat bland flickor och unga kvinnor. 

Med smaker som ”frosted apple” och ”tropic breeze”, sportiga bilder, populära artister och influencers marknadsförs det nya, vita snuset, som ett hälsosamt alternativ.

Snustillverkarna Swedish Match menar att de med det vita snuset skickar cigaretterna till historieböckerna.

Samtidigt är A Non Smoking Generation starkt kritiska till hur produkterna marknadsförs och menar att det är ett ”svek” mot unga. 

– Jag tror inte att jag kan sluta, säger Hanna, 16, om snuset.

De senaste åren har användandet av det så kallat tobaksfria, vita snuset ökat kraftigt bland unga och barn.

Snuset, som utvinns ur tobaksblad och innehåller nikotin, omfattas inte av tobakslagen. Det innebär bland annat att produkterna kan säljas utan någon åldersgräns.

Snuset lanserades stort under 2018 och 2019 och flera Novusundersökningar visar att det skett en drastisk ökning av användandet av produkterna bland unga i åldrarna 14 till 18. 

Bara mellan 2019 och 2020 ökade användandet av snuset från sju procent till 19 procent. 

Hanna, nu 16, hade inte ens gått ut grundskolan när hon började använda det tobaksfria snuset som hon säger att hon nu är beroende av. För två månader sedan försökte hon sluta för att se hur kroppen skulle reagera, men det var svårare än hon hade trott. 

– Jag blev jättelätt irriterad och fick panik av stressen över att jag inte hade det, säger hon. 

I juni 2019 vände sig Folkhälsomyndigheten till Socialdepartementet med önskemål att utreda hur tobaksfria nikotinprodukter ska regleras. 

– Det var en snabb produktutveckling som inte hade förutsetts, säger Ingeborg Simonsson, som är ansvarig utredare i ärendet. 

Marknadsförs med kändisar

I sortimentet för vitt snus presenteras bland annat smaker med namn som ”cool mint”, ”frosted apple”, och ”tropic breeze”.  

Enligt en Novusundersökning från i fjol uppgav 37 procent unga att ”tilltalande smaksättning” varit en orsak till att testa nya produkter. 

”Man säljer på ”livsstil” och anspelar på fest, sex-appeal och får produkterna att likna en accessoar som stärker ens identitet och självkänsla” säger Helene Stjerna från A Non Smoking Generation om tobaksföretagens marknadsföring.
Foto: Volt/ Instagram
Det vita snuset marknadsförs ofta som ett mer hälsosamt alternativ till cigaretter.
Foto: Lyft/ Instagram
37 procent unga uppger att ”tilltalande smaksättning” är en orsak till att testa nya produkter.
Foto: Swave/ Instagram
I sortimentet för vitt snus hittar man bland annat smaker med namn som ”Cool mint”, ”Frosted Apple”, och ”Tropic Breeze”
Foto: Volt/ Instagram
Snusandet har ökat särskilt bland unga kvinnor. Enligt en undersökning snusade omkring en procent tjejer 2016 och 2020 hade siffran stigit till omkring sju procent.
Foto: Lyft/ Instagram
Genom att skanna sin snusdosa kan manta del av
Foto: Lyft/ Instagram
Genom att skanna sin snusdosa kan man ta del av utlottningar och events.
Foto: Lyft/ Instagram
1 / 7

Vitt snus

Nikotinpåsar – också kallat vitt snus – är en tobaksfri produkt som ingår i produktkategorin nikotinportioner.

I stället för tobak används ofta växtfibrer som smaksätts.

Produkterna innehåller färre giftiga ämnen än konventionellt snus, men är starkt beroendeframkallande och innehåller ofta höga halter av nikotin.


Källa: Tobaksfakta, Hårdare regler för nya nikotinprodukter, SOU 2021:22

I samma undersökning svarade en tredjedel av ungdomarna att det faktum att produkterna förekommer i film, tv-serier, musik, och sociala medier kan vara en bidragande orsak till att de använder dem. 

Bland annat har artisten Cherrie gjort reklam för snusföretaget Nordic Spirit, och på Instagram har även artisterna Molly Hammar, med 75 000 följare, och Linda Pira, med 98 000 följare, gjort samarbeten med märket Lyft. Ett företag som även Roshi Hoss, Aina Lesse, William Forslund och podd-duon Tom och Petter marknadsfört i sina kanaler. 

https://www.instagram.com/p/B6ivcqmJS1x/?utm_source=ig_embed?hidecaption=truehttps://www.instagram.com/p/CFhejsFDQUT/?utm_source=ig_embed?hidecaption=true

Under en intervju angående ett annat ämne med Tom och Petter passade Expressen på att även fråga om deras inställning till marknadsföringen som de gör för Lyft. De båda sa att de inte vill kommentera samarbetet. 

https://www.instagram.com/p/CQwJWR3BJXj/?utm_source=ig_embed?hidecaption=true
Johanna Nordström har gjort reklam för Volt tillsammans med podd -kollegan Edvin Törnblom i deras podd ”Ursäkta”.
Foto: Instagram/ Volt / Instagram/ Volt
Edvin Törnblom på Volts Instagram.
Foto: Instagram/ Volt / Volt

Expressen har försökt nå Johanna Nordström flera gånger. Efter att Expressen över telefon ställt frågan om hur hon ser på marknadsföringen som hon gjort för Volt, bryts samtalet.

Skådespelaren Erik ”Jerka” Johansson gör reklam för vitt snus i sin podd ”Recept tack!?” som han har tillsammans med Nichlas Niemi.

I reklaminslaget säger Johansson bland annat: 

– Det känns som en halstablett ungefär, det är fräscht.

– Det är en myt att vita fräscha nikotinpåsar bara är för tjejer. Det är bara att steppa upp, bli fräscha ni också. 

Man säljer på 'livsstil' och anspelar på fest, sex appeal och får produkterna att likna en accessoar som stärker ens identitet och självkänsla

Helen Stjerna, som är generalsekreterare på A Non Smoking Generation, är kritisk till tobaksindustrins marknadsföring av det vita snuset och säger att den är uppenbart riktad mot en ung målgrupp. 

– Den är tydligt fokuserad på ungas tillvaro och hur produkterna skulle kunna förbättra eller försköna deras liv, säger hon. 

– Tobaksindustrin driver en aggressiv marknadsföring. Man säljer på ”livsstil” och anspelar på fest, sex appeal och får produkterna att likna en accessoar som stärker ens identitet och självkänsla.

”Man säljer på ”livsstil” och anspelar på fest och sex appeal”, säger Helene Stjerna om marknadsföringen av det tobaksfria snuset.
Foto: Volt/ Instagram

Särskild ökning bland unga kvinnor 

Tjejer har många gånger stått i fokus för marknadsföringen och bland flickor i årskurs nio ökar snusandet, enligt en undersökning av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning. Enligt undersökningen snusade omkring en procent tjejer 2016 – 2020 hade siffran stigit till omkring sju procent. 

16-åriga Hanna säger att hon ofta ser reklam för vitt snus i sociala medier.

– Jag ser det mycket på Instagram, det är annonser som kommer upp, säger Hanna.

Lyft, som ägs av British American Tobacco AB, BAT, är störst på marknaden för tobaksfritt snus. De marknadsför sin produkt med bilder på accessoarer, parfymer och smink.

Bland flickor i årskurs nio ökar snusandet, enligt en undersökning av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
Foto: Lyft/ Instagram
Patrik Hildingsson på Swedish Match är oförstående till att marknadsföringen skulle kunna uppfattas som att den riktas mot unga och menar att deras marknadsföring riktar sig till personer över 18 år.
Foto: Volt/ Instagram
Lyft har tidigare tagit fram parfymer tillsammans med snus- kollektioner.
Foto: Lyft/ Instagram
Lyft beskriver att parfymen på bilden som är inspirerad av snuset ”Apple Blossom” har toner av chili, vanilj och kastanj.
Foto: Lyft/ Instagram

På frågan om vem man vill nå med marknadsföringen svarar BAT:s presskontakt Mikael Eriksson att de riktar sig till vuxna. 

”Vi är tydliga med att våra produkter endast är för vuxna. Vi riktar oss till vuxna rökare som annars skulle fortsätta att röka.” skriver han i ett mejl. 

Han menar också att man i samarbeten är tydlig med att alla inlägg ska riktas till vuxna.

”I alla samarbeten som vi deltar i är vi tydliga med att våra partners måste vara transparenta om sin relation till BAT, och att alla inlägg också ska riktas till vuxna, inte göra några hälsopåståenden och följa svensk lagstiftning.”

Patrik Hildingsson på Swedish Match, som äger Volt och Zyn, är oförstående till att marknadsföringen skulle kunna uppfattas som riktad mot unga. Han menar att deras marknadsföring är för personer över 18 år.

– Jag tycker det verkar långsökt, menar han.

Han förklarar att Swedish Match inte heller vill att barn ska använda deras produkter och att grunden är att de vänder sig till befintliga nikotinanvändare.

– Ett barn kan ju gå in i en matbutik och mötas av marknadsföring som inte riktar sig till barn. Vi gör vad vi kan för att begränsa det, säger Patrik Hildingsson.

Anspelar på sport och hälsa

Det vita snuset marknadsförs också med bilder som anspelar på sport, natur och hälsa. Bland annat gör MMA-stjärnan och UFC-atleten Alexander ”The Mauler” Gustavsson reklam för märket Loop.

https://www.instagram.com/p/CEC008QMJfv/?utm_source=ig_embed?hidecaption=true

Gotlandssnus AB som står bakom märket Swave visar upp ett flöde av solnedgångar, yoga, surfning, vintersport och tennis på sin Instagram.

Enligt Novusundersökningar använder många det ”tobaksfria” vita snuset för att man tycker det verkar mindre farligt än cigaretter.

Uppfattningen om att nya nikotinprodukter verkar mindre skadliga än traditionella tobaksprodukter tros vara en orsak till att unga testar produkterna.
Foto: Instagram/ Swave

– Det säljs ofta in som någonting som lugnar nerverna, men är ju någonting som tvärtom höjer hjärtfrekvensen och ökar stresspåslaget, säger Helen Stjerna på A Non Smoking Generation.

Håkan Solberg, marknadschef på Gotlandssnus AB förklarar i ett mejl vem produkten riktar sig till.

”Swave riktar sig till personer i åldern 25 år och uppåt och som lever ett aktivt liv med inslag av vardagsnjutning och livsbejakande upplevelser eller till dom som önskar en avslutning på en god måltid eller som en skön avrundning på en bra dag.”

”Om jag inte tar det får jag ångest” 

Eszter har både rökt och snusat tobakssnus innan hon gick över till Lyft. Hon är student och säger att snuset hjälper mot stress och hon beskriver att det gör henne både lugn och fokuserad. 

– Jag testade ha det inne när jag pluggade, och fick ett helt annat fokus. 

Eszter, 28.
Foto: Privat

Hon känner sig inte beroende och tycker inte att snusandet är någonting problematiskt. Men det finns en baksida.

– Om jag inte tar det får jag ångest. Det känns jättekonstigt att säga, med det är så det är, säger Eszter. 

”Jag tror inte att jag kan sluta” 

För Hanna började det med att hon fick prova av sin kusin och snabbt blev hon beroende. 

– Just nu är jag så pass stressad i skolan så då snusar jag konstant, säger hon. 

Även om Hanna innan snuset hade provat cigaretter så var det ingenting hon blev beroende av. Med snuset blev det annorlunda och hon fastande för en specifik smak i lila dosa. Hanna tror inte att hon kan bli kvitt begäret.  

– Jag tror inte att jag kan sluta, säger Hanna. 

Hanna, 16.
Foto: Privat

Hanna beskriver hur snuset får henne att känna sig lugnare och gladare. 

– Tidigare var jag väldigt deprimerad. När jag mådde dåligt så stoppade jag in en snus och då började jag må bättre av nikotinet. Jag blev gladare som person. I stället för att få en panikattack så blev jag lugnare, säger Hanna. 

”Ett svek mot unga människor” 

Helen Stjerna tror att snusandet hos unga har ökat till följd av tobaksindustrins aggressiva marknadsföring och tycker att det är ett svek mot ungdomar att myndigheterna inte utövar någon tillsyn av produkterna och försäljningen.

– Vi började skrika om detta 2016 och nu är det 2021 och det har ännu inte skett någon förändring. Det är ett sånt svek mot unga människor, säger Helen Stjerna.

Patrik Hildingsson på Swedish Match menar att det finns andra viktiga sidor att lyfta med det tobaksfria snuset.

– Vi skickar cigaretterna till historieböckerna.

Han forsätter: 

– Vi tycker att våra produkter bidragit till någonting positivt i en rökande värld. I Sverige röker vi minst i världen och därför har vi också den lägsta förekomsten av tobaksrelaterade sjukdomar och cancer. Det borde man prata om.

– Nikotin är beroendeframkallande ja. Det är ingen hemlighet. Cigarettrök dödar och det är två galaxer där emellan, menar Hildingsson.


Innehåller ofta mer nikotin än vanligt snus

Koncentrationen av nikotin i tobaksfritt snus varierar från cirka tre milligram per gram upp till 50 milligram per gram, enligt den statliga utredningen ”Hårdare regler för nya nikotinprodukter”. Vanliga snussorter har ca åtta milligram per gram. Den starkaste tobaksprodukten på marknaden har en koncentration på cirka 45 mg per gram – vilket alltså är lägre än det starkaste vita snuset.


Svar om snuset väntas

Vad som kommer att hända med regleringen kring det tobaksfria snuset är ännu inte klart.

Slutbetänkande har varit ute på remiss och just nu pågår arbetet med att sammanställa och analysera svaren, enligt Socialdepartementet.

Ingeborg Simonsson anser att produktutveckling och marknadsföring som kan attrahera barn och unga är särskilt problematisk.

– Barn och unga är en särskilt skyddsvärd grupp. Jag har därför föreslagit ett flertal lagstiftningsåtgärder bland annat krav på särskild måttfullhet vid marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter, åldersgräns på 18 år och att reklamen inte ska få rikta sig till eller särskilt skildra barn eller ungdomar som inte fyllt 25 år, säger hon.

Ingen av de kända personerna som marknadsfört produkterna och som nämns i texten har velat svara på frågor. Expressen har sökt dem flera gånger via bland annat telefon, sms, Instagram, skivbolag, managers och presspersoner. 


Hjälp och stöd för dig som vill sluta snusa

Det viktigaste för att lyckas sluta snusa är att du är motiverad. Det betyder att du känner att du verkligen vill sluta snusa. Råd och stöd ökar också möjligheterna att leva utan snus.


Du kan få råd och stöd hos Sluta röka-linjen. Ring 020-84 00 00 eller gå in på www.slutarokalinjen.se. Där finns personer som har stor erfarenhet av att hjälpa folk att sluta röka och som hjälper dig kostnadsfritt. De finns på plats alla vardagar och vissa kvällar.


Du kan också kontakta en vårdcentral för att få stöd och hjälp. Många distriktssköterskor är särskilt utbildade i att hjälpa folk att sluta använda tobak och kan hjälpa dig när du behöver extra stöd.


Källa: 1177 Vårdguiden 


LÄS MER: Läkarnas dom om snuset: ”Ansvarslöst”

Se också: Influencers marknadsför napp som ska ”rena luften” åt barn

Penny Parnevik ångrar sitt betalda samarbete med tillverkaren

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.