Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Umeåolyckan – detta vet vi

Expressens reporter på plats i Umeå.

Nio personer omkom när ett mindre flygplan kraschade i Umeå.

Detta vet vi om olyckan.

Söndagen den 14 juli, klockan 13.33, lyfte ett mindre flygplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats.

Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm. Planet kraschade på ön Storsandskär, två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.

Nio personer ombord

Ombord på planet fanns nio personer, två kvinnor och sju män. Åtta var medlemmar i den lokala fallskärmsklubben. Alla var svenska medborgare och kom från Västerbotten respektive Norrbottens län, enligt polisen.

Planet var inte helt när det nådde marken, utan delar av det ska ha lossnat i luften, enligt Statens haverikommission som utreder vad som orsakat olyckan.

Flygplanet är av en modell som i regel är knappt nio meter lång med propeller på nosen. Flygplanet saknar en svart låda som kan undersökas i efterhand, eftersom bara större flygmaskiner brukar ha det.

Utredningen kan ta ett år

Utredarna har säkrat radarspår och vissa inspelningar från flygtrafikledningen. Det ska också finnas filmmaterial som kan ge information. Olycksutredningar tar vanligtvis upp till tolv månader.

Svenska fallskärmsförbundet (SFF) har tillfälligt stoppat alla flygningar med olycksplanet. Det finns ytterligare två flygplan av samma modell registrerade i Sverige, hos två andra fallskärmsklubbar.

Transportstyrelsen har dragit in olycksplanets luftvärdighetsbevis, utfärdat den 25 juni 2019. Det intygar att planet är dugligt, servat och underhållet som det ska. Myndigheten har också beslutat att de två andra flygplanen av samma modell som finns i Sverige ska ställas på marken.

Det störtade planet har tillverkats i Australien och motorernas tillverkare är amerikansk.

Flygolyckan är den femte dödligaste i Sverige, sett till civila flygolyckor.