UD:s fiasko: Vrede mot Laila Freivalds

Publicerad
Uppdaterad
Vi är chockade.
Skandal.
Avgå.
Utrikesminister Laila Freivalds har bara sedan i går fått tusentals mejl från upprörda privatpersoner som kritiserar hennes och regeringens brist på agerande under de första katastrofdagarna. Först efter tre dagar vaknade Freivalds och har nu börjat organisera luftbroar och räddningsaktioner.

Kokar av vrede

I Thailand är vreden mot UD stark. – Här ligger skadade människor som måste få åka hem. Skadade norrmän och finländare håller på att transporteras till sina hemländer. Men vår regering skiter i oss och skickar Laila Freivalds istället för hjälp, säger Fredrik Lund, 34 som befinner sig i staden Hat Yai. Expressen har sedan i går fått närmare 1 000 mejl och telefonsamtal från läsare som vill uttrycka sin besvikelse, förvåning och ilska över regeringens passivitet i ett läge då många svenskar lämnats skadade, döende, chockade, sörjande i katastrofområdet.

Svarlösa på UD

Freivalds kabinettssekreerare Hans Dahlgren blev svarslös i går när han fick frågan om varför Sverige inte omedelbart begärde transporthjälp från till exempel USA och Australien som har sådan kapacitet. Finland, Italien och andra länder reagerade blixtsnabbt, sände ned specialplan för att ta hem sina medborgare. De svenska charterbolagen, liksom ambassaden i Bangkok, insåg redan tidigt i söndags kväll att katastrofen var gigantisk. Men UD i Stockholm reagerade inte.

Persson förstår ilskan

Förgäves försökte till exempel Fritidsresors ledning få UD att vakna. Statsminister Göran Persson säger: – Jag tror nog man man säga att vi har agerat för sent. Det kan finnas grund för kritiken. Ingen kritik är obefogad. Låt oss granska detta när vi har fått hem alla svenskar. Jag förstår ilskan och frustrationen. – Tragedin har en enorm omfattning, det är den värsta i vår tid.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag