15-åriga enäggstvillingarna Iza och Elle Cryssanthander från Danderyd i Stockholm upptäckte appen musical.ly våren 2017. De började då dela med sig av korta videor på danser till olika låtar.
Ganska snart började följarantalet öka.
– Vi hamnade på en global lista och då märkte vi att det blev fler och fler väldigt snabbt, berättar Iza och Elle Cryssanthander.
Förutom att lägga upp dansvideos gjorde tvillingarna även livesändningar och efter bara några minuter kunde det vara över 100 000 personer som var inne och tittade.
Samtidigt som det var kul var det också svårt att ta in hur många det verkligen var, menar Iza och Elle.
– Vi förstod att det var många som kollade på våra klipp. Vi tyckte att det var jätteroligt men också overkligt, det var svårt att ta in hur många det var.
Blir igenkända utomlands
Men det var inte bara fans som tittade på Iza och Elles dansvideor. Även världsartister som Bruno Mars upptäckte tvillingarna.
För tre år sedan hörde världsartistens skivbolag av sig och frågade om de fick använda en av tvillingarnas klipp i en musikvideo – vilket de fick.
Musical.ly heter numera Tiktok och Iza och Elle har även börjat göra innehåll i andra sociala medier såsom Youtube och Instagram. Dock menar de att Tiktok skiljer sig från övriga sociala kanaler.
– Vi tycker att det är kul att göra olika saker på våra sociala kanaler. Vi älskar ju att dansa och tycker att dansvideos eller danstrender är roligast att spela in.
Följarantalet har i dag stigit till dryga fem miljoner, vilket gör att enäggstvillingarna har det största Tiktok-kontot i Sverige.
Förutom det har de 869 000 följare på Instagram och 735 000 prenumeranter på Youtube.
Det stora följarantalet har lett till att många fans känner igen dem på stan – såväl hemma i Sverige som utomlands.
– Vi har väldigt gulliga följare så det känns bara bra och det är alltid kul att träffa dem. Men ibland kan vi känna att det blir obekvämt när folk tar sig hem till oss och ringer på dörren, då är man ju inte riktigt beredd men annars är det bara roligt.
Vill fortsätta med Tiktok
Att göra en video till Tiktok tar allt mellan en kvart och en och en halv timme. Tjejerna gör ofta danser där de är synkroniserade vilket gör att de lägger extra mycket tid på att göra de olika dansstegen samtidigt.
I framtiden ser Iza och Elle att de fortsätter jobba med sina sociala kanaler, även om de har ganska många år kvar i skolan.
Genom bland annat Tiktok har de fått chansen att göra många samarbeten, vilket har gjort att de även har börjat fundera på några andra karriärsval.
– Vi är också intresserade av mode, reklam och film. Så något som har med det att göra hade varit väldigt roligt.
– Så vi får väl se var det tar vägen i framtiden.