Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tusentals kan ha fått samtal till Socialtjänsten avlyssnade

2 047 personer ringde något av de nummer som drabbats av buggen. Arkivbild.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Buggen ska ha påverkat 730 telefonnummer till anställda inom Stockholms stad. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Flera tusen personer kan ha fått sina röstmeddelanden till Stockholms stad avlyssnade av obehöriga. 

Felet upptäcktes när en privatperson ringde Socialtjänsten och fick ett röstmeddelande från en okänd person uppspelat.

– Det här är ytterst allvarligt, säger Johanna Engman, it-direktör vid Stockholms stad till Mitt i. 

Det var den 25 februari som en person slog larm efter att ha ringt till socialtjänsten i Årsta-Enskede-Vantör.

Felet, där uppringaren, hörde en annan persons röstmeddelande berodde på en bugg i en telefonserver hos Telia – men det dröjde fyra dagar innan felet åtgärdades. 

Buggen kom Telia gjorde en uppgradering av sin server, uppger Mitt i.

Enligt TV4 fanns buggen hos 730 stadsanställdas telefonnummer och under de fyra dagarna då buggen fanns ringde totalt 2 047 personer till någon av dem. 

Under de fyra dagarna fanns alltså risken att den ringde in till 35 av Stockholms stads förvaltningar kunder få ett tidigare inläst röstmeddelande från en annan person uppläst för sig. 

Men hur många som faktiskt hörde en annan persons meddelande är oklart.

– Det enda fallet vi känner till är den person som hörde av sig till oss. Nu försöker vi ta reda på om det finns fler. Det här är ytterst allvarligt. De som ringer Stockholms stad måste kunna lita på att de uppgifter de lämnar är skyddade och säkrade, säger Johanna Engman till Mitt i.

 

 

Johanna Engman, it-direktör vid Stockholms stad, anser att Telia borde ha kontrollerat att inga fel uppstod efter uppgraderingen.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Känsliga samtal kan ha avlyssnats

Samtidigt påpekar Johanna Engman att flera av de 730 medarbetarnas vars telefonnummer drabbats av buggen arbetar vid stadens socialtjänster, dit många av samtalen kan klassas som mycket känsliga. 

Dessutom finns det en risk att personer son sökt hjälp inte kommit fram på grund av buggen. 

Den 8 mars ska Telia ha lämnat en lista till Stockholm stad med de drabbade telefonnumren, och på så sätt har förvaltningarna och bolagen kunnat informerade de medarbetare som det har gällt.

Johanna Engman på Stockholm Stad är samtidigt kritisk mot Telias agerande.

– Vi hade önskat att Telia gjort en kontroll av att uppgraderingen var felfri. Det pratar vi om nu, säger Johanna Engman.

De drabbade förvaltningarna och bolagen har nu gjort en anmälan till Datainspektionen om incidenten. Där kallar man den för ”mycket allvarlig”.

Telia har hittills valt att inte kommentera händelsen, utan hänvisar till Stockholm stad.

Annan IT-skandal tidigare i år 

Tidigare i år avslöjade tidningen Computer Sweden en annan typ av IT-skandal, där 2,7 miljoner inspelade telefonsamtal till Vårdguiden 1177 fanns tillgängliga som ljudfiler på en oskyddad webbserver. 

I det fallet sa företaget Medhelp, som tog tar emot patientsamtalen via 1177 upp avtalet med teknikleverantören Medicall.

I det fallet, som uppdagades i slutet av februari, har man konstaterat att 55 ljudfiler har blivit avlyssnade på internet. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.