Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trumps valmöte kapades av ungdomar på Tiktok

Expressens Magda Gad på plats i USA: ”Total galenskap”.
Donald Trump under sitt tal i natt.Foto: AMY HARRIS/SHUTTERSTOCK / AMY HARRIS/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Många förväntades komma – men bara några tusen deltog.Foto: MATT BARNARD / AP TT NYHETSBYRÅN
En användare på Tiktok visar hur hon köpt biljett under namnet ”Hugh Jass”.Foto: Skärmdump

Över en miljon biljetter hade bokats till Donald Trumps kampanjmöte i Tulsa, Oklahoma – men bara några tusen deltog.

Detta efter en anti-Trump kampanj i sociala medier som uppmanat till att boka gratisbiljetter utan att dyka upp – och som inte upptäckts av presidentens team.

”Du blev precis GRUNDLURAD av tonåringar på TikTok”, twittrade kongressledamoten Alexandria Ocasio Cortez.

Innan det stora valmötet i Tulsa skröt Trumps kampanjmanager om att över en miljon biljetter hade bokats.

Då själva arenan bara har plats för 20 000 skulle ett jättemöte hållas utomhus, efter det första, där Trump skulle tala till sina följare.

Bara timmar innan fick utemötet ställas in – eftersom ingen dök upp.

Kapades av tonåringar

Donald Trump lyckades inte ens fylla inomhusarenan, och skyllde på ”väldigt dåliga människor utanför” som, enligt presidenten, blockerade ingångarna.

Enligt rapporter har det snarare handlat om att valmötet kapats av, främst unga personer, i sociala medier, rapporterar bland andra DailyMail.com, New York Times och CNN.

”Du blev precis GRUNDLURAD av tonåringar på TikTok som översvämmade Trumpkampanjen med falska biljettbokningar och lurade dig att tro att en miljon människor ville gå på ert vitmakt-uppträdande tillräckligt mycket för att fylla en arena under covid”, twittrade den Demokratiska kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez.

https://twitter.com/AOC/status/1274499021625794565

Kampanj på TikTok

Biljetter till mötet – två per person – kunde bokas gratis, vilket tusentals användare av social medier som Twitter och TikTok gjort innan lördagen.

– Det spreds mest på Alt TikTok, säger YouTubern Elijah Daniel, 26, som deltog i kampanjen, till New York Times.

Han förklarar att majoriteten av användarna tog bort sina videos efter en dag, ”eftersom vi inte ville att Trump kampanjen skulle få höra om det”.

Magda Gad mitt i tumult efter kampanjmötet

Kaos efter Donald Trumps kampanjmöte i Tulsa – tårgas mot demonstranter.

Trumps nya känga om svenska coronahanteringen

Donald Trump riktade på nytt kritik mot Sveriges strategi mot coronaviruset.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.