Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trump köpte information om 50 miljoner människor

Donald Trumps valkampanj ska ha köpt information om 50 miljoner Facebook-användare. Foto: ALEX EDELMAN / POOL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Facebook har nu brutit all kontakt med företaget. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN
Donald Trumps tidigare chefstrateg har tidigare lett företaget. Foto: ENNIO LEANZA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Dataanalysföretaget Cambridge Analytica ska ha laddat ner information om 50 miljoner människor. 

Därefter ska de ha sålt sina tjänster till Donald Trumps valkampanj, skriver New York Times.

Läckan beskrivs som en av de största som drabbat Facebook som nu brutit all kontakt med företaget – men Facebook menar att det inte rör sig om ett intrång. 

Flera tidigare anställda på dataanalysföretaget Cambridge Analyctica vittnar om hur de laddat ner personlig information från mer än 50 miljoner Facebook-användare utan deras tillåtelse. 

Det rapporterar såväl New York Times som The Guardian-ägda The Observer. Tidningarna har även tagit del av dokument som behandlar ämnet. 

Företaget ska ha sålt sina tjänster till Donald Trumps valkampanj i samband med presidentvalet 2016. Läckans omfattning beskrivs som en av de största som inträffat sociala medier-företag. 

Redan 2014 ska företaget ha börjat samla information med hjälp av appen "thisisyourdigitallife" där Facebook-användare fick betalt för att genomgå personlighetstester. Då leddes företaget av Donald Trumps tidigare chefstrateg Steve Bannon. 

Trumps valkampanj köpte information om 50 miljoner 

Enligt tidningarna ska cirka 270 000 människor gjort testerna inledningsvis – men när presidentvalet i USA 2016 närmade sig hade antalet vuxit till över 50 miljoner människor. 

 

LÄS ÄVEN: Trump hotar porrstjärnan med böter på 160 miljoner

 

Donald Trumps tidigare chefstrateg Steve Bannon. Foto: ENNIO LEANZA / AP TT NYHETSBYRÅN

 

– Vi använde oss av Facebook för att skörda miljontals människors profiler och bygga modeller för att utnyttja vad vi visste om dem och sikta in oss på deras inre demoner. Det var grunden som hela företaget var byggt på, säger visselblåsaren Christopher Wylie, som jobbat på Cambridge Analytica, enligt The Observer.

Kampanjmedarbetare kunde således skicka individuellt anpassade politiska budskap och göra prognoser om åsikter 

Donald Trumps valkampanj ska ha betalat cirka 51 miljoner kronor för tjänsterna i juni 2016. Facebook meddelar nu i ett uttalande att de brutit all kontakt med företaget. 

"Vi kommer att vidta rättsliga åtgärder om det är nödvändigt för att hålla dem ansvariga och till svars för något som helst olagligt beteende", skriver Facebook. 

Facebook släppte sedermera ett uttalande där de förnekar att det ska röra sig om ett intrång. 

"Påståendet om att detta ska vara ett dataintrång är helt falskt", skriver företaget och fortsätter: 

"Människor gav medvetet sin information, inga system infiltrerades och inga lösenord eller någon känslig information blev stulen eller hackad". 

 

LÄS ÄVEN: Uppgifter: Antecknade samtalen med Trump

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!