Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trollkarlens bagage gick upp i rök

Nu riskerar trollkarlen Simon Almers att missa trolleri-VM, nästa möjlighet att tävla igen är 2018 Foto: Privat
Det saknade bagaget. Foto: Privat
"Jag har laddat för den här tävlingen i flera år. Min akt är helt omöjlig att genomföra utan rekvisitan", säger Simon Almers. Foto: Anders Ripa

Trollkarlen Simon Almers, 20, lyfte mot italienska Rimini på lördagen för att representera Sverige i trolleri-VM.

När Air Berlin-planet landade var hela hans baggage - med specialbyggd rekvisita - spårlöst försvunnet.

– Jag har laddat för den här tävlingen i flera år. Min akt är helt omöjlig att genomföra utan rekvisitan, säger Simon Almers som nu kämpar för att hitta en lösning innan tävlingen går av stapeln.

20-årige trollkarlen Simon Almers karriär har haft en imponerande kurva.

För fem år sedan började han jobba på sin egen akt som gjorde honom till svensk mästare 2012, nordisk mästare 2013 och fyra på EM förra året.

På lördagsmorgonen lyfte han med Air Berlins plan från Arlanda för att ta nästa stora steg i karriären och, som en av tre trollkarlar, representera Sverige på trolleri-VM i italienska Rimini.

– De flesta som uppträder på VM och gör bra ifrån sig får ofta internationella genombrott. Det är 6 000 i publiken och många artistbokare på plats. Dessutom finns en stor tv-produktion kring det hela, säger Simon Almers.

Men när planet landade i Rimini byttes förväntan mot skräck.

De fyra väskor som Simon checkat in som baggage var spårlöst försvunna.

Den enda rena skjorta han har tillgång till är den han bär på kroppen - men det är inte de borttappade kläderna som är det viktiga.

Jobbat på akten i fem år

I bagaget finns också all rekvisita som är nödvändig för att Simon ska kunna genomföra sin akt i världsmästerskapen.

Att ersätta den på plats är inget alternativ.

– Detta är inga vanliga trolleriprylar som man kan köpa i en trolleriaffär. Under fem års tid har jag jobbat fram en akt som är unik i världen och all rekvisita som används har jag byggt själv, säger han.

Nu går Simon Almers en kamp mot klockan för att rädda sin medverkan i världsmästerskapet.

– Jag har teknikrepetition på tisdag och tävlar på torsdag. Nu ska jag i väg till kongressen och be tävlingsledaren att få tävla en dag senare.

Panikartade diskussioner med Air Berlin och flygplatsen i Rimini har än så länge varit fruktlösa, och var väskorna befinner sig har Simon ännu inte fått något svar på. De kan vara kvar i Stockholm, eller så kan de befinna sig i Berlin där Simon bytte plan.

"Sliter med näbbar och klor"

Air Berlin har svarat på ett Facebook-meddelande där Simon har beskrivit sina problem. De bad honom att ta kontakt med flygplatsen i Rimini, och från flygplatsen har han fått veta att man väntar på svar från Berlin.

Om man skulle hitta bagaget i den tyska huvudstaden så finns ändå en försvårande omständighet, nämligen att nästa plan mot Rimini går på lördag.

– Jag sliter med näbbar och klor för att försöka få hela processen att gå lite snabbare, men hittills har det inte gått så vidare bra, säger han.

– Nästa VM är 2018, det är väldigt långt bort. Jag jobbar heltid som trollkarl och alla pengar jag får in investerar jag in i akten för att göra den bättre. VM är ett sätt att visa upp sig för att få in fler bokningar som sen förhoppningsvis kan återbetala det man har investerat.

Under eftermiddagen var Expressen i kontakt med Air Berlins kommunikationschef Aage Dünhaupt, som beklagar det inträffade.

– Det är synd att bagaget inte har kommit fram till kunden och det är naturligtvis något som vi är väldigt ledsna över. För tillfället finns det inte någon överblick över var bagaget finns.

"Finns alltid en risk"

Han understryker att ansvaret för bagagehanteringen ligger hos flygplatserna, och bolaget har tagit kontakt med samtliga tre inblandade flygplatser för att se över möjligheterna att få fram väskorna så fort som möjligt.

För Simon Almers handlar det om att få fram bagaget i tid, men det är inte något som vägs in i ekvationen för en eventuell framtida kompensation.

– Vid den här typen av händelse så utgår det ingen internationell kompensation för att något som saknas är viktigt för exempelvis en föreställning, säger Aage Dünhaupt.

Han erkänner att flygbagage inte är det bästa alternativet om man behöver frakta gods som är viktigt för att kunna genomföra planerade evenemang, då det alltid finns en risk att bagaget kommer bort eller blir försenat. I stället föreslår han att vända sig till dedikerade transportfirmor för den typen av gods.

– Bagagehanteringen är en del av flygbolagens passagerarprocess, men man antar att passageraren reser med kläder och vardagliga saker, inte saker som är viktiga för att lägga grunden till ens framtid, säger Aage Dünhaupt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!