Trendbrottet: Så vill svenskar klä sig efter pandemin

Modeexperten: ”Mjukisdressen har fått ett enormt uppsving”
Kronprinsessan har gjort helt rätt i pandemin – nu vill vi bära kostym igen.
Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Prinsessan Madeleine i somrig kostym.
Foto: Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN
Svenskarna längtar efter färg, enligt undersökningen.
Foto: Magnus Ragnvid
Emilia de Poret är Klarnas Fashion Director.
Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL

Myskläderna blev svenskarnas favoritplagg under pandemin. 

Men nu vill man återigen börja klä upp sig i kostym och skjorta, visar en färsk undersökning från Klarna.

– Nu vågar vi ha framtidstro igen. Det syns hur vi verkligen längtar efter färger, liv och glädje, säger Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

För många ser livet helt annorlunda ut i dag – än det gjorde för ett år sedan. Coronapandemin har satt sina tydliga spår i människors garderober. 

Enligt en ny modeundersökning, gjord av Klarna, har svenskarnas favoritplagg varit myskläderna. 

– I en tid när världen och tillvaron varit osäker har vi velat klä oss tryggt och skönt, säger Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

Hon menar också att det traditionella kontorsmodet inte passat in i hemtillvaron. 

– Det är inte härligt att jobba hemma i en åtsittande kavaj eller att sitta i en sidenblus som blir skrynklig. Vi vill ha mjuka, snygga, funktionella plagg. Många nya modeföretag som satsat enbart på snyggt loungewear har gjort succé under pandemin, säger Emilia de Poret.

Dessutom har underkläderna blivit allt viktigare för svensken. Undersökningen visar att 22 procent av de svarande männen hade kalsonger som favoritplagg.

– Jag tror inte nödvändigtvis att det bara är de lyxigare underkläderna som ökat, utan snarare har vi sett en revolution för de skönare underkläderna. Många har nog haft tid att gå igenom underklädeslådan och rensat ut det som helt enkelt inte sitter skönt. 

Men på många håll i världen börjar det sakta men säkert gå mot mer normalläge. Statistik visar att man nu vill börja klä upp sig igen – och lämna myskläderna i byrålådan för ett tag. De senaste fyra månaderna har försäljningen av flera klassiska kontorskläder mer än fördubblats. Bland vinnarna finns blazern, kostymen, blusen, klänningarna och slipsen.

– Vi är på väg tillbaka till jobbet igen. Och det nya businessmodet kommer att vara coolare än förut, säger Emilia de Poret. 


Så gick undersökningen till

Klarnas modeundersökning 2021 genomfördes i samarbete med researchbolaget Dynata i 15 länder, med sammanlagt 15 934 personer över hela världen. I Sverige deltog 1025 personer i åldrarna 18-45.


Modeplaggen som blev svenskarnas favoriter under pandemin

1. Joggingdress – Män 38% Kvinnor 50%

2. Sportkläder – Män 24% Kvinnor 23%

3. Jeans – Män 26% Kvinnor 17%

4. Underkläder – Män 22% Kvinnor 17%

5. Utomhuskläder – Män 17% Kvinnor 20%


Männens favoriter

1. Joggingdress 38%

2. Sportkläder 24%

3. Jeans 26%

4. Underkläder 22%

5. Utomhuskläder 17%


Kvinnors favoriter:

1. Joggingdress 50%

2. Sportkläder 23%

3. Leggings 23%

4. Utomhuskläder 20%

5.. Underkläder 17%


Statistiken kommer från onlineköp med Klarna i Sverige och USA under perioden januari-april 2021. Statistiken från onlineköp har indexerats, och beräknas på antalet sålda artiklar för olika typer av klädesplagg. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av köpen inom svensk e-handel och har 17 miljoner kunder i USA.

Avvisar vätskor och spill – behöver inte tvättas på en månad

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.