Elinor Falkman, retorikexpert, menar att Trump vann för att han bland annat hade bättre kontakt med sin målgrupp. Foto: PressbildElinor Falkman, retorikexpert, menar att Trump vann för att han bland annat hade bättre kontakt med sin målgrupp. Foto: Pressbild
Elinor Falkman, retorikexpert, menar att Trump vann för att han bland annat hade bättre kontakt med sin målgrupp. Foto: Pressbild
"Hillary Clinton är logos-stark, alltså att hon bygger mycket av sin retorik på fakta och sakpolitik. Men hon visar väldigt lite patos, alltså känsla", säger Elinor Falkman. Foto: Storms Media Group / ©BULLS BP0001YCOF"Hillary Clinton är logos-stark, alltså att hon bygger mycket av sin retorik på fakta och sakpolitik. Men hon visar väldigt lite patos, alltså känsla", säger Elinor Falkman. Foto: Storms Media Group / ©BULLS BP0001YCOF
"Hillary Clinton är logos-stark, alltså att hon bygger mycket av sin retorik på fakta och sakpolitik. Men hon visar väldigt lite patos, alltså känsla", säger Elinor Falkman. Foto: Storms Media Group / ©BULLS BP0001YCOF

Tre trick – därför vann Trump valet i USA

Publicerad

Donald Trump vann det amerikanska folkets hjärtan genom sin skickliga retorik.

Det menar retorikexperten Elinor Falkman som analyserar de tre knep som gjorde att Trump segrade i USA-valet.

1. Kontakten med målgruppen

"Han lyckades bättre med att nå ut till sina väljare. De är trötta på politikersnack, de är trötta på etablissemanget eller de tycker inte att Obama lyckats med att förändra landet.

Trump har identifierat det och lyckades med att skapa en ”vi-känsla”. Han har skapat en rörelse, inte en kampanj.

Att Trump och hans anhängare varit hårt ansatta över hela världen har bara gjort att ”vi-känslan” vuxit sig starkare.

Trump har också lyckats med sin problemformulering. Han har, till skillnad från Clinton, drivit en kampanj som baserats på allt det negativa med USA. Det är uppenbarligen något som folket kan relatera till och som gör att de lägger sin röst på honom."

 

LÄS MER: Experten: Det händer med Trump vid makten

 

2. Hjärtat vinner över hjärnan

"Hillary Clinton är logos-stark, alltså att hon bygger mycket av sin retorik på fakta och sakpolitik. Men hon visar väldigt lite patos, alltså känsla.

Donald Trump är motsatsen – han är otroligt logos-svag, saknar erfarenhet och kunskap. Men han lyckats med att slå an en sträng känslomässigt.

Han har pratat om saker som det inte anses att man får prata om, men som alla pratar om hemma vid köksbordet ändå. Det går hem känslomässigt.

Och vi människor fattar beslut med hjärtat – inte med hjärnan. Vi fattar inte logiska beslut. Genom att tala till våra hjärtan har Trump därför varit väldigt effektiv. "

3. Han ljög

"Retorik handlar inte om sanning. Retorik handlar om sannolikhet. Låter det sannolikt har man lyckats väl retoriskt.

Ett exempel på hur Donald Trump har bemästrat det här var när han vid ett valmöte sa att 'de säger att arbetslösheten i USA är fyra procent, men jag tror inte på det – det känns som 40 procent!'. Det är en lögn, men för människor som hör det känns det rätt.

Att han inte alltid höll sig till sanningen, men i stället talade till människors känslor och människors upplevelser var en viktig del i kampen om att vinna folkets röster."

 

LÄS MER: Trumps väg mot makten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag