Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tre finalister från Expressen i ”tidningsvärldens Oscar”

Johanna Odlander, chef för Expressen Premium, tycker att nomineringen känns fantastisk.Foto: OLLE SPORRONG
Bella Levy, chef för Expressen TV, ser resultat för Expressen TV varje dag.Foto: EXPRESSEN / OLLE SPORRONG
Caroline SwärdFoto: Mikael Gustafsson

”Tidningsvärldens Oscar”, INMA Awards, har nu kommit med sina nomineringar.

På Expressen belönas tre avdelningar – Premium, Expressen TV och Bonnier News Brand Studio.

– Att det gått så pass bra visar att läsarna är beredda att betala för kvalitetsjournalistik, det är det verkligt glädjande med hela projektet för det ger hopp om att den goda journalistiken har en framtid, säger Johanna Odlander, chef för Expressen Premium.

Den internationella tävlingen INMA, International News Media Association prisar varje år mediebolag.

Tävlingen kallas ”tidningsvärldens Oscar” där företag som engagerar sin publik och gör något bra, uppmärksammas och prisas.

INMA har belönat mediebolag sedan 1937 och i år är det 173 finalister i 15 kategorier, uppdelat i två grupper, regionala/lokala varumärken och globala/nationella varumärken.

”Den goda journalistiken har en framtid”

Expressen har tre finalister. Avdelningarna Premium, Expressen TV och Bonnier News Brand Studio.

Expressen Premium är nominerad i kategorin Best New Digital Subscription Initiative or Concept.

– Det känns fantastiskt att vi som var bland de sista med en betalvägg på den svenska mediemarknaden blir nominerade. Men att lyckas gå från 0 till 70 000 prenumeranter på bara ett år och samtidigt växa i digital räckvidd är nog ganska sensationellt i branschen, säger Johanna Odlander, chef för avdelningen Expressen Premium.

Expressen Premium har byggt en digital prenumerationstjänst på fyra månader och har gått från noll prenumeranter till 70 000 på ett år.

– Sedan starten av Premium har vi varit supertydliga med att det ska vara det bästa innehållet från Expressen. Att det gått så pass bra visar att läsarna är beredda att betala för kvalitetsjournalistik, det är det verkligt glädjande med hela projektet för det ger hopp om att den goda journalistiken har en framtid.

Tre finalister från Expressen

Bella Levy, chef för Expressen TV, tycker att nomineringen och finalplatsen känns fantastiskt kul. Expressen TV är nominerad i kategorin Best New Initiative to Enhance Corporate Culture för deras tv-skola. Det är ett projekt med uppdraget att ge journalisterna på tidningen bättre verktyg för att förbättra sitt berättande i video.

– Expressen TV utbildade över 150 journalister i videoberättande under ett par intensiva månader, och vi fortsätter att utbilda. Intern fortbildning är jätteviktigt och tv-skolan har gett så många på Expressen möjlighet att utvecklas inom sitt journalistiska yrke. Att hitta nya sätt att berätta, att addera rörlig bild och video till en intervju eller reportage ger mer, både för användaren och journalisten. Och vi ser resultat av det varje dag, säger Bella Levy.

Förra året prisades Bonnier News Brand Studio för Tele2 End-Up i kategorin: Best execution of native advertising. Nu är avdelningen nominerad i kategorin Best Idea to Acquire or Retain Advertising Customers, där avdelningens annonsförsäljning lyfts upp.

– Vi är otroligt glada att vårt fokus på innovation återigen uppmärksammas internationellt. Ifjol prisades vi för världens bästa native-kampanj. Den här gången kan vi prisas för vår besatthet att skapa en miljö som optimerar både kundernas resultat och läsarnas upplevelse, säger Caroline Swärd, Head of Insight på Bonnier News Brand Studio.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.