Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Trasiga elcyklar hyrs ut: ”En direkt säkerhetsrisk”

Senaste nyheterna med Expressen TV.
”Medvetna lögner gör att intet ont anande stockholmare riskerar att skadas på cyklar som de hyrt av staden”, säger Per Lindgren.
Foto: Anette Nantell/TT
Mejlet som avslöjar bluffen.
I lördags fanns det totalt 1 151 elcyklar för uthyrning i Stockholms stad. Det innebär ett vitesbelopp på 84 900 kronor – varje dag.
Foto: Jesper Frisk / TT NYHETSBYRÅN

Elcykelföretaget som skrivit avtal med Stockholms stad bluffar med säkerheten.

Trasiga elcyklar hyrs ut – trots att de kan utgöra en fara för cyklisterna.

I ett internt mejl, som avslöjas av podden ”God ton”, uppmanas anställda att bortse från kundernas felanmälningar.

– De ljuger medvetet för att slippa betala vite, säger programledaren Per Lindgren, jurist och tidigare tjänsteman för Moderaterna i riksdagen.

Granskningen av de kommunala elcyklarna i Stockholms stad görs i det senaste avsnittet av podden ”God ton”, där programledarna Per Lindgren och Hanif Bali diskuterar upphandlingen av hyrcykelsystemet. 

När Miljöpartiets dåvarande trafikborgarråd Daniel Helldén i augusti 2021 presenterade satsningen lovade han att det skulle finnas 2 000 elcyklar i Stockholm nu – men företaget Inurba mobility och dotterbolaget CityBike Sweden AB, som staden skrivit avtal med, har inte kunnat leverera mer än drygt hälften.

I lördags fanns det totalt 1 151 elcyklar för uthyrning i Stockholms stad. Det innebär, enligt Per Lindgren, att vitesbeloppet som företaget måste betala Stockholms stad ökar med 84 900 kronor – varje dag. 

Visselblåsare i företaget avslöjar samtidigt att ledningen bluffar med säkerhetsproblem. 

Internt mejl avslöjar fusket

En cykel som felanmälts av kunder ska blockeras i systemet och inte kunna hyras ut på nytt, men de anställda uppmanas att runda detta.

En ledande företrädare skriver i ett internt mejl:

”Hej alla! En påminnelse: Sätt inga cyklar i status damaged. Låt alltid cyklarna stå som operational. Ifall ni ska meddela en skada så skriv vad det är för skada i damage-fältet men låt statusen på cykeln vara kvar som operational. Lägg inte heller någon cykel i status blocked eller något annat.”

Enligt Per Lindgren, utbildad jurist och tidigare anställd av Moderaterna i riksdagen, innebär detta att kunderna riskerar att skada sig – och han hävdar att det redan har hänt. 

Samtidigt visar interna siffror från företaget att 58 procent av elcyklarna i Stockholm felanmälts utan att uthyrningen stoppats, enligt Lindgren.

– Medvetna lögner gör att intet ont anande stockholmare riskerar att skadas på cyklar som de hyrt av staden, säger han.

Moderaterna kräver ”grundlig utredning”

Avslöjandet har redan fått politiska konsekvenser. 

Moderaternas oppositionsborgarråd i Stockholms stadshus, Dennis Wedin, kräver att staden går till botten med de nya uppgifterna.

Dennis Wedin (M).
Foto: EMILIA ÖIJE BERGQVIST/MODERATERNA

– Vi vill se en grundlig utredning. Det är allvarliga uppgifter om säkerhetsrisker och fiffel. Vi förväntar oss att trafikborgarrådet agerar snabbt kring uppgifterna, säger han och fortsätter: 

– Stockholm behöver cyklar, elcyklar och elsparkcyklar. Men kommunen måste i detta vara en garant för ordning och reda, att det fungerar bra och är tryggt för cyklisterna. Nu verkar kommunen snarare vara en del av problemet.

Han hävdar samtidigt att elcyklarna som hyrs ut nu är ”en direkt säkerhetsrisk”.

– Vi måste lyfta på alla stenar kring avtalet. Ett kommunalt monopol på elcyklar känns väl helt poänglöst när det verkar utsätta cyklister för fara och skattebetalarna inte ersätts för avtalade brister.

”En skitdålig produkt”

Dagens Industri avslöjade redan i somras att Stockholms stads satsning på lånecyklar kantats av problem. Det har bland annat handlat om kraftiga förseningar, konstruktionsfel och utlovade funktioner som inte levererats.

– De har en skitdålig produkt helt enkelt om jag ska prata klarspråk, sa i somras Cecilia Wallenius, enhetschef på trafikkontorets tillståndsenhet, till tidningen. 

Då var vitesbeloppet uppe i tio miljoner kronor.

Den som går in på Stockholms stads hemsida kan under rubriken ”Problem med lånecyklar” läsa följande: 

”Intresset för Stockholms lånecykelsystem har varit stort. Tyvärr har tjänsten sedan lanseringen haft problem som gjort det svårt att använda det nya systemet. Stadens leverantör Stockholm eBikes har skickat ut ett nyhetsbrev där de går igenom de vanligaste problemen med cyklarna och deras ambitioner att lösa dessa.”

Företagets vd svarar

Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba mobility och vd för det svenska dotterbolaget Citybike Sweden, säger på fredagseftermiddagen att han inte haft möjlighet att lyssna på podden ”God ton” och att han därför inte kan kommentera påståendena där. Men han säger:

– Vi har tydliga rutiner för att skaderapportera cyklar så snart vi får kännedom om en skada, om skadan är av sådan art att den påverkar säkerheten så ska cykeln omedelbart blockeras för användning och hämtas för reparation på vår verkstad. Skador eller fel som inte är akuta åtgärdas inom ramen för vårt löpande underhåll av cyklarna. Men i ett lånecykelsystem där cyklarna används många gånger om dagen är det naturligt att skador uppkommer.

Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba mobility.
Foto: Privat

Han bekräftar samtidigt att det förekommit olyckor med trasiga cyklar. 

– Vi har fått kännedom om enstaka olyckor som kan kopplas till skador på cyklarna, men då det genomförts cirka 600 000 resor på våra cyklar sedan starten ser vi att detta inte är något stort eller återkommande problem. Så snart vi får kännedom om en olycka tar vi in cykeln för teknisk utredning som sedan utvärderas tillsammans med våra leverantörer för att alltid säkerställa säkerheten.

Han säger att han inte ”känner igen” uppgiften om felanmälningar på 58 procent av cyklarna och tillägger:

– Vi har i dag cirka 1 300 cyklar ute på gatorna och uppfyller kraven i avtalet med staden. Under våren drabbades vi såsom de flesta tillverkande industrier av leveransförseningar kopplat till både covidnedstängningar och strejker vilket tyvärr försenade leveranserna av cyklarna.

– Vi har en pågående dialog med staden om vitesberäkningen och vi kommer betala alla viten som vi ska.

I somras kommenterade han en del av företagets problem för Dagens Industri med orden:

– Det finns ingen leverantör som kan tillgodose alla krav en stad har och ha det helt färdigt när upphandlingen kommer ut. Det är så det fungerar. Det tar ett tag att anpassa systemet.

Expressen söker Miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholm, Lars Strömgren.

Så väljer du elcykel – hitta bästa modellen

Cykelexperten guidar dig genom modellerna på marknaden.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.