Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Transport hotar att lämna Nordea

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Fackförbundet Transport hotar att lämna Nordea.
Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN
Transports hemsida.

Fackförbundet Transport hotar att lämna Nordea – om banken flyttar utomlands.

– Gränsen är nådd. Vi tycker att en bank som gör 40 miljarder i vinst ska bidra till samhället. Framför allt som skattebetalarna 2008 räddade banken från att gå i konkurs, säger Transports tillförordnande förbundsordförande Markus Pettersson.

Nu uppmanar han andra att följa fackförbundets exempel.

Svenska Transportarbetareförbundet är ett av 14 LO-förbund och har cirka 61 000 medlemmar.

Transports styrelse fattade under fredagskvällen, inför den kongress som startar på lördag, att se över förbundets åtagande med Nordea.

Avsikten: Att hitta andra leverantörer av banktjänster. 

Så här skriver fackförbundet i ett pressmeddelande: 

”Nordea hotar med att flytta sitt huvudkontor från Sverige om regeringen verkställer sitt förslag om höjd resolutionsavgift. Det är en avgift som långsiktigt ska minska risken som banker utsätter svenska skattebetalare för.

Om Nordea flyttar innebär det att svenska arbetstillfällen försvinner i ett företag som skattebetalare tidigare räddat från konkurs. 

Dessutom har företaget nyligen varit indraget i den så kallade Panamaskandalen, där det bidragit till att flytta kapital för att komma undan skatter”.

Petter Brunnberg är presschef på Nordea.
Foto: NORDEA

”Räddade banker i nöd”

– När finanskrisen slog till i Sverige i början av 90-talet var det skattebetalarna som fick rädda banken. En höjd resolutionsavgift skulle innebära att bankerna själva betalade för sin räddning vid en eventuell finanskris, i stället för att svenska arbetare får stå för notan, säger Markus Pettersson, tf ordförande för Transport.

Han fortsätter:

– Förra året gjorde Nordea en vinst på upp emot 40 miljarder kronor. Nordea har råd att betala avgifter till svenska staten och bidra till det samhälle man befinner sig i, men vill inte. Vi uppmuntrar därför alla Nordeas kunder, såväl privatpersoner som organisationer, att se över alternativ till sin kapitalförvaltning.

Vad gör ni nu?

– Vi kommer att inleda en process för att leta upp andra banker, som kan leverera samma produkter som Nordea. Det finns andra banker på marknaden som tar ansvar.

En fåordig presschef

Petter Brunnberg är presschef på Nordea, och är väldigt fåordig när det gäller Transports hot om att lämna banken.

– Vi kommenterar aldrig kundrelationer, är det enda Brunnberg vill säga.

Har du märkt av några reaktioner från bankens ledning?

– Nej, detta kom ju just.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.