Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trafikverkets extrema beslut: Stänga hel väg

Upptagna Essingeleden stängdes i ett ovanligt beslut av trafikverket.Foto: Pontus Lundahl/Tt / TT NYHETSBYRÅN
Snökaoset har haft stor påverkan på trafiken i Stockholm.Foto: Lundahl/Tt Pontus / LUNDAHL/TT PONTUS TT NYHETSBYRÅN

Vissa länder stänger ner trafiken när det kommer mycket snö – i USA kallas det "snow day".

Men i Sverige fortsätter man oftast köra och under onsdagen slutade det med köer på över 14 timmar.

– Ibland när det råder extrema omständigheter, så måste man ta till extrema åtgärder. Till exempel stänga av privatbilismen. Det är inte orimligt, säger Erika Svanström, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

På onsdagseftermiddagen tog Trafikverket ett ovanligt steg – att stänga av en hel väg. Och inte vilken väg som helst. På Essingeleden som går väster om Stockholm passerar 155 000 fordon per dygn. Under större delen av eftermiddagen var alla körbanor i södergående riktning avstängda för att snöröjarna skulle kunna jobba ostört. Först vid 18-tiden släpptes trafiken på.

I flera länder är det rutin att stänga vägar, skolor och liknande när det faller mycket snö. I USA och Kanada kallas det "snow day". Men i Sverige händer detta väldigt sällan.

– I dag stängde vi Essingeleden. Det är sådana åtgärder man får ta till när det inte går att lösa på annat sätt. Men jag känner inte till att vi gjort det tidigare, så det är extremt, säger Beisi Sundin, presskommunikatör vid Trafikverket.

Borde man inte gör det oftare för att undvika kaos?

– Det vågar jag inte uttala mig om. Det är ett stort steg. Det kan kanske vara bättre att stänga under en kort tid. I järnvägen gör vi det – stoppar trafiken en hel helg och utför så mycket arbete som vi bara hinner. Men på väg brukar vi inte göra det, säger Beisi Sundin.

"Inte orimligt"

Men Erika Svanström, kommunikationschef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, tycker att det är dags att jobba lite mer på det här sättet även i Sverige.

– Ibland när det råder extrema omständigheter, så måste man ta till extrema åtgärder. Till exempel stänga av privatbilismen. Det är inte orimligt. Jag tycker det är fullt rimligt, säger hon.

Traditionen i Sverige är att hålla all verksamhet igång, så långt det bara är möjligt. Men Erika Svanström tycker att "snow day" borde prövas.

– Nej, det är inte så vanligt i Sverige. Men har man en extrem situation så måste man kanske göra det, säger hon.

Åkaren: "Dåligt"

Åkaren Fredrik Jansson, däremot, tycker att förslaget är dåligt.

– Det måste vara framkomligt på Sveriges pulsåder, som är Essingeleden. Att inte ha den öppen är ett misslyckande, säger han och fortsätter:

– Det ska inte behöva gå så långt. I Sverige ska man inte behöva göra så. Vi har ett jobb att sköta. Godstrafiken bara ökar.

Åkeriföretagen föreslår ju att privatbilismen ska stoppas, vad säger du om det?

– De har ju jobb att sköta de också. Nej, här tycker jag att man är helt fel ut, säger han.

 

LÄS MER: Debatt: Nu är det dags att börja ploga

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.