Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Trafikverket förbereder för ”störningsplaner”

Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket, säger Trafikverkets nya planeringssystem innebär en stor förändring.
Foto: johanna vikar / Trafikverket
SJ:s presschef Tobbe Lundell säger till SVT att Trafikverkets system införs för tidigt.
Foto: SJ/KASPER DUDZIK / SJ/KASPER DUDZIK

Europeiska regler tvingar Trafikverket att byta planeringssystemet just nu. 

– Det är en mycket stor förändring – en av de största inom järnvägsbranschen på väldigt länge, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket. 

Trafikverket har aktiverat sina störningsplaner inför helgen och räknar med inställda tågavgångar. 

SJ:s presschef Tobbe Lundell sa tidigare i dag till SVT att det Trafikverkets nya planeringssystem införs för tidigt:

– Vi har inte fått möjlighet att implementera det fullt ut mot våra system.

Men nya tidtabeller för tåg måste införas den andra helgen i december, hävdar Trafikverket. 

– Det är regel- och lagstyrt i Europa, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson. 

Hans kollega Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket, fortsätter:

– Bytet till det nya systemet måste ske vid ett tågplaneskifte, när de nya tidtabellerna inför nästa år börjar gälla, eftersom vi inte kan hantera delar av en tågplan i olika system.

Internationell tågtrafik berörs

Enligt Danielsson har de europeiska reglerna gällt i många år och länder kan inte göra på egna sätt.

– Både järnvägstrafiken i Sverige och internationell trafik berörs.

– Det är trångt på spåren på järnvägen i Sverige, alla insatser för att öka kapaciteten och få plats med fler tåg och arbeten i spåren behövs.

Felicia Danielsson.
Foto: johanna vikar / Trafikverket

Hon hävdar samtidigt att Trafikverket behöver byta ut det gamla systemet till ett mer modernt och digitaliserat – med nya verktyg och gemensamma gränssnitt inom branschen.

– Det ska bli enklare att planera och ansöka om tider i spåren. Systemet har utvecklats av Trafikverket, tillsammans med järnvägsföretagen. Det är en mycket stor förändring – en av de största inom järnvägsbranschen på väldigt länge – och den är helt nödvändig för att vi ska kunna nyttja järnvägen bättre.

Hur ser ni på risken för att detta leder till förseningar, stopp och inställda avgångar för tågtrafiken?

– Det är en stor omställning och oförutsedda tekniska problem kan uppstå i systemet initialt när det körs in. Trafiken kan då komma att påverkas med kort varsel. Det kan bero på att det i ett sådant läge till exempel tar längre tid än normalt att leda om eller återuppta trafiken. Även spårändringar kan eventuellt ske sent i ett sådant läge, framför allt på större stationer med många spår, säger Felicia Danielsson.

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att övergången till det nya systemet ska bli så bra som möjligt?

– Trafikverket har rustat med förstärkta resurser i samband med tågplaneskiftet, både i ordinarie verksamhet och genom utökad beredskap. Detta för att ännu snabbare kunna hantera eventuella problem som kan uppstå med det nya systemet – och minska trafikpåverkan.

Trafikverket förbereder också så kallade störningsplaner för hantering av eventuella trafikstörningar, enligt Felicia Danielsson.

– Detta för att – vid behov – kunna ställa in vissa avgångar och underlätta för trafiken att komma i gång igen på till exempel en specifik sträcka. Den här typen av planer är ordinarie rutin sedan tidigare och används till exempel vid besvärligt väder. Aktiveringen av en störningsplan sker i samråd med berörda aktörer.  

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.