Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Toys R Us skrotar könskategorierna

Efter påtryckningar från en kampanjgrupp skrotar nu Toys R Us kategorierna "pojkar" och "flickor" på sin brittiska hemsida.

Foto: AP

Leksaksjätten Toys R Us skrotar leksakskategorierna "flickor" och "pojkar" på sin brittiska hemsida.

Beslutet togs efter påtryckningar från en kampanjgrupp som regelbundet uppmärksammar reklam som riktar sig mot barn och upplevs vara sexistisk, rapporterar The Telegraph.

Bara dockor för flickor och bilar för pojkar - den tiden är förbi. I alla fall hos leksaksjätten Toys R Us.

Det är efter påtryckningar från den brittiska kampanjgruppen "Let Toys Be Toys" som leksaksjätten Toys R Us i Storbritannien tagit beslutet att sluta dela upp leksaker i kategorierna "flickor" och "pojkar" på sin hemsida. Kampanjgruppen hävdar att uppdelningen är sexistisk - vilket Toys R Us tagit till sig. Numera kan leksakssugna konsumenter bläddra bland dockor, leksaksbilar och mjukdjur i kategorier efter märke och typ av leksak - men inte efter kön.

Kampanjgruppen tackar

Let Toys Be Toys representerar en grupp konsumenter som är bekymrade över sexismen i leksaksindustrin och hur det påverkar barn. På sin hemsida och i sociala medier publicerar gruppen regelbundet exempel på marknadsföring för leksaker och andra produkter som riktar sig till barn för att uppmärksamma hur uppdelat det är.

Toys R Us beslut är en seger för gruppen som länge försökt påverka leksakskedjor att sluta marknadsföra på ett sätt som talar om för flickor vilka leksaker de förväntas leka med. Efter att Toys R Us backat på sina genuskategorier skrev kampanjgruppen Let Toys Be Toys i ett uttalande:

"Vi vill säga stort tack till Toys R Us UK för att ha genomfört förändringarna de gjort så här långt. Det visar att man lägger ner kraft för att vara mer inkluderande mot alla barn och resultatet kommer tveklöst göra många barn och föräldrar glada i jul."

Andra kategorier sedan länge i Norden

Redan tidigare har leksakskedjan uppmärksammats för att göra genusneutral reklam. Sedan 2012 har Top Toy, som äger Toys R Us och BR Leksaker, gett ut genusneutrala julkataloger i Sverige och sedan Norge och Danmark, rapporterar Dagens Media. Inte heller BR Leksaker har kategorier för flickor och pojkar på sin hemsida.

Top Toys nordiska filial har inget med besluten som tas i Storbritannien att göra och har inte använt sig av genuskategorier på ländernas respektive Toys R Us-hemsidor under en längre period.

– Jag kan inte kommentera vad de gör, men vi gör det inte på vår sida. Vi har inte kategorier efter pojkar och flickor. Vi gör det med en nordisk profil, säger Liselott Gjerdrum Carlsen kommunikationsansvarig på Top Toy.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!