Efter påtryckningar från en kampanjgrupp skrotar nu Toys R Us kategorierna "pojkar" och "flickor" på sin brittiska hemsida. Foto: AP

Efter påtryckningar från en kampanjgrupp skrotar nu Toys R Us kategorierna "pojkar" och "flickor" på sin brittiska hemsida.

 Foto: AP

Toys R Us skrotar könskategorierna

Publicerad

Leksaksjätten Toys R Us skrotar leksakskategorierna "flickor" och "pojkar" på sin brittiska hemsida.

Beslutet togs efter påtryckningar från en kampanjgrupp som regelbundet uppmärksammar reklam som riktar sig mot barn och upplevs vara sexistisk, rapporterar The Telegraph.

Bara dockor för flickor och bilar för pojkar - den tiden är förbi. I alla fall hos leksaksjätten Toys R Us.

Det är efter påtryckningar från den brittiska kampanjgruppen "Let Toys Be Toys" som leksaksjätten Toys R Us i Storbritannien tagit beslutet att sluta dela upp leksaker i kategorierna "flickor" och "pojkar" på sin hemsida. Kampanjgruppen hävdar att uppdelningen är sexistisk - vilket Toys R Us tagit till sig. Numera kan leksakssugna konsumenter bläddra bland dockor, leksaksbilar och mjukdjur i kategorier efter märke och typ av leksak - men inte efter kön.

Kampanjgruppen tackar

Let Toys Be Toys representerar en grupp konsumenter som är bekymrade över sexismen i leksaksindustrin och hur det påverkar barn. På sin hemsida och i sociala medier publicerar gruppen regelbundet exempel på marknadsföring för leksaker och andra produkter som riktar sig till barn för att uppmärksamma hur uppdelat det är.

Toys R Us beslut är en seger för gruppen som länge försökt påverka leksakskedjor att sluta marknadsföra på ett sätt som talar om för flickor vilka leksaker de förväntas leka med. Efter att Toys R Us backat på sina genuskategorier skrev kampanjgruppen Let Toys Be Toys i ett uttalande:

"Vi vill säga stort tack till Toys R Us UK för att ha genomfört förändringarna de gjort så här långt. Det visar att man lägger ner kraft för att vara mer inkluderande mot alla barn och resultatet kommer tveklöst göra många barn och föräldrar glada i jul."

Andra kategorier sedan länge i Norden

Redan tidigare har leksakskedjan uppmärksammats för att göra genusneutral reklam. Sedan 2012 har Top Toy, som äger Toys R Us och BR Leksaker, gett ut genusneutrala julkataloger i Sverige och sedan Norge och Danmark, rapporterar Dagens Media. Inte heller BR Leksaker har kategorier för flickor och pojkar på sin hemsida.

Top Toys nordiska filial har inget med besluten som tas i Storbritannien att göra och har inte använt sig av genuskategorier på ländernas respektive Toys R Us-hemsidor under en längre period.

– Jag kan inte kommentera vad de gör, men vi gör det inte på vår sida. Vi har inte kategorier efter pojkar och flickor. Vi gör det med en nordisk profil, säger Liselott Gjerdrum Carlsen kommunikationsansvarig på Top Toy.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag