Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Torbjörn fick en stroke – nekades ambulans

Torbjörn Haglund från Malmköping blev ombedd att själv ta sig till sjukhuset när han drabbades av en stroke. Foto: Privat
SOS medger att larmoperatören gjorde fel. Arkivbild. Bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

79-årige Torbjörn Haglund satt hemma vid köksbordet när han plötsligt tappade kontroll över kroppen.

Av vårdguiden fick han beskedet att direkt ringa ambulans – men larmoperatören bad honom att själv ta sig till sjukhuset.

– När jag kom till sjukhuset sa de att jag drabbats av en stroke. Läkarna uttryckte sig väldigt grovt när de hörde att jag inte fått en ambulans, säger Torbjörn. 

Det var vid lunchtid i början av juni som Torbjörn Haglund från Malmköping dröjde sig kvar vid köksbordet efter att han och hans fru ätit lunch. 

När hon gick och lade sig för att vila märkte Torbjörn att han inte kunde dricka ett glas vatten som vanligt. Något som SVT Sörmland var först med att uppmärksamma.

– Jag förlorade kontrollen över kroppen. Jag kände att jag var yr i huvudet och höll på att falla omkull, benen bar inte längre, säger Torbjörn.

Han lyckades stapplande ta sig till sin fru i sovrummet, som oroat frågade hur Torbjörn mådde. 

– Hon sa att jag skulle lägga mig och vila, men jag sa att jag skulle ringa vårdguiden.

Nekades ambulans av SOS Alarm

När Torbjörn beskrev sina symptom för vårdguiden blev han direkt ombedd att ringa SOS Alarm för att få en ambulans. 

– Då ringde jag och fick prata med en operatör som frågade en massa om hur jag mådde och vad som hade hänt, sedan sa han att jag skulle få prata med en sköterska som avlyssnat vårt samtal, säger Torbjörn.

Sköterskan frågade om Torbjörn själv kunde ta bilen till sjukhuset. Arkivbild. Foto: ALEXANDER DONKA

Det första sköterskan frågade Torbjörn var om han själv kunde ta bilen in till sjukhuset. 

– Det är fruktansvärt att någon kan uttrycka sig på det sättet. Sedan fortsatte hon: "Har du ingen bekant eller kompisar som kan skjutsa dig till sjukhuset?". Ingen jag kan komma på, svarade jag. Jag var ju omtöcknad av det hela, säger Torbjörn.

Kom till sjukhuset två timmar efter stroken

Han fick då ett telefonnummer till färdtjänstens sjukresor med uppmaningen att ringa 112 på nytt om något hände i bilen. Först klockan två – två timmar efter stroken – kom Torbjörn fram till sjuhuset, där han fick veta att han drabbats av en TIA, en lättare form av stroke.

– Läkarna uttryckte sig väldigt grovt när de hörde att jag inte fått en ambulans, de sa att jag borde anmäla händelsen, säger Torbjörn.

Han fyllde i en utvärdering till patientnämnden, och fick senare svar från SOS att sköterskan gjort fel. Händelsen är också anmäld till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. 

Torbjörn mår i dag bra trots omständigheterna, men vill uppmärksamma att det hade kunnat gå värre.

– För min del gick det bra, men kommande patienter kan drabbas, säger Torbjörn.

SOS Alarm: "Vi har gjort fel"

Under förra året upprättades 18 anmälningar enligt lex Maria efter att SOS Alarm gjort misstag. Fem personer dog och flera andra skadade sig allvarligt, enligt SVT. 

Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm, menar att det är utmanande för deras personal att bedöma varje enskild situation.

– Vi har tre miljoner samtal varje år, och det är ett svårt jobb att göra en bedömning om vilken hjälp som behövs, säger hon.

– Men i det här fallet har vi gjort fel, det har brustit, och i den här situationen borde det ha varit en ambulans. 

Enligt Linda Bengtsson utvärderar de kontinuerligt sina rutiner.

– När vi upptäcker en avvikelse pratar vi med de personer som är inblandade, och ser vad vi kan göra för att minimera risken för att den här typen av situationer ska uppstå igen, säger hon.