Tjejerna som älskar sina A-traktorer – trotsar alla fördomar

På mindre än ett år har antalet A-traktorer ökat med cirka 27 procent.
Foto: SUVAD MRKONJIC
Foto: Privat / Privat
Foto: SUVAD MRKONJIC
Foto: Privat / Privat
1 / 8

Att inte känna sig beroende av att föräldrarna skjutsar en och bara kunna åka i väg med sina vänner eller att själv ta sig till skolan.

Ja, något av det bästa med att ha en egen A-traktor, eller EPA som det också kallas, är friheten som kommer med den. Det är Khinnaree, Selma, Tess och Jenina alla överens om.

Men som tjejer med intresse för bilar är det inte helt ovanligt att få höra fördomar och spydiga kommentarer.

– Man får bara skaka av sig det och visa att man kan, säger Tess Lindholm.

– Det är en Volvo 744. Jag köpte den för ungefär ett år sedan, säger Selma Holm om sin EPA.

Hon är 15 år gammal och tog nyligen AM-kort. Tanken var först att köpa en mopedbil, men efter att ha läst en del ändrade sig Selma och hennes familj.

– Mamma läste om massa olyckor som hade hänt och då kändes det säkrare med en EPA.

Till skillnad från en mobelbil är en EPA, eller A-traktor som det egentligen heter, en riktig bil som är ombyggd så att topphastigheten är 30 kilometer i timmen.

I stort sett varje helg brukar Selma Holm och hennes kompisar göra någonting EPA -relaterat. Om de inte är i garaget hos någon av dem och fixar med bilarna så åker de ”kommunrundan”.

– Då åker vi runt hela Mönsterås kommun och bara kollar läget och hänger typ och spelar musik.

Foto: SUVAD MRKONJIC
Epan blir väldigt personlig, eftersom man smyckar den som man vill, enligt Selma Holm.
Foto: SUVAD MRKONJIC
Foto: SUVAD MRKONJIC

I garaget fixar de med bilarna och smyckar dem med olika detaljer. Selma Holm säger att det syns vad man är för typ av person utifrån hur ens EPA ser ut.

– Man åker och visar upp sin EPA också för andra och det kan ju vara bara när man åker till skolan så stannar folk upp och kollar eftersom den är cool och pimpad.

För henne betyder EPA:n i stort sett allt. 

Det är den hon tar sig runt med så fort hon ska någonstans, men det är också den som hon spenderar mest pengar på.

– I drift är den ganska dyr, men inte jätte ändå. Jag tycker man ska unna sig nu när man har den och försöka göra så mycket man kan med den. EPA-tiden är snart över liksom.

A-traktor

EPA, eller A-traktor som det egentligen heter, är en ombyggd bil som högst får gå 30 km/h. För att få köra A-traktor krävs att man som minst har AM-körkort.


57 procent av Sveriges A-traktorer är Volvos. Andra vanliga märken är Nissan, BMW, Volkswagen och Audi.


Källa: Transportstyrelsen 

”Kommer sakna EPA-tiden”

För två år sedan köpte Khinnaree Freudendahl Sangnakorn, 17, från Lima, sin EPA. En Nissan Navara från 2008.

Att skaffa en EPA var någonting hon alltid hade tänkt göra.

– Vi bor ute på landet och då har det alltid varit folk som är äldre som haft det och när vi fyllde 15 så skaffade ju alla kompisar det och så är det skönt att kunna ta sig till skolan.

På fritiden går mycket tid åt till att hänga med kompisar och fixa med eporna. Flera har äldre Volvos som brukar behöva byta växellåda, berättar hon.

– Vi är oftast hemma hos någon som har garage och då blir det ofta att vi själva får hålla på och meka. Det är också en trevlig grej att göra att sitta och lyssna på musik och fixa med EPA:n.

Frihetskänslan att kunna ta sig vart man vill och att föräldrarna inte behöver skjutsa en överallt är något av det bästa med att ha en EPA, enligt Khinnaree.

Men även gemenskapen med alla kompisar.

– Vissa säger att det måste vara så himla tråkigt eftersom det bara går i 30 kilometer i timmen, men det är rätt skönt också för då åker ju alla i samma takt. Det blir att alla blir lika liksom.

– En gång åkte vi till Karlstad från Sälen ungefär. Vi var ett helt gäng som åkte så det var jättekul, men det var resan dit och hem som var det roligaste.

Snart är dock EPA-tiden över för Khinnaree som kort innan intervjun till den här artikeln hade bokat uppskrivning och uppkörning för b-körkort.

– Det är lite tråkigt. Man kommer ju sakna EPA-tiden. Vi sa det vid nyår att det här är sista våren vi 03:or kör tillsammans.

Foto: Privat / Privat
Foto: Privat / Privat

”Spelar inte roll vad någon säger”

Fem mil utanför Västerås ligger Salbohed. Där bor 17-åriga Tess Lindholm. Hon kör en kapad Volvo 740 som hon köpte för två år sedan.

– Pappa har haft bilar och så har han skruvat så då har jag också fått ett intresse för det och då passar det bra att ha en EPA när jag bor på landet, säger Tess Lindholm.

Hennes pappa äger en raggarbil och Tess har tillbringat många timmar tillsammans med honom i garaget.

Men att vara tjej och ha ett intresse för bilar och motorer har lett till att Tess Lindholm har fått möta en hel del fördomar.

– Det är nästan varje dag. Jag går fordonslinjen på gymnasiet och där är det mycket man får höra och även på sociala medier kan folk skriva att ”du borde byta intresse, det där är ingenting för dig”.

Foto: Privat / Privat
Foto: Privat / Privat

I sociala medier har hon många följare, framför allt på Snapchat. Ibland när hon lägger ut en bild på sin EPA får hon spydiga kommentarer.

– Det är tråkigt, man blir ju ledsen.

Tess berättar om ett tillfälle när hon satt på en buss och hade på sig arbetskläder. Ett par killar på bussen pekade på henne och sa ”usch, äckligt”.

– Man får bara skaka av sig det och visa att man kan. Det är mitt intresse. Jag brinner för det och då spelar det inte någon roll vad de säger. Man får peta dem lite på nosen och säga ”gissa vem som lyckades bli bilmekaniker och inte du”!

Tar bilen till stallet

Jenina Hellström, 14, från Habo väntar på att få ta sitt AM-körkort. 

Då får hon äntligen köra sin EPA, en röd och kapad Volvo 945, som hon köpte i oktober förra året.

– Jag har velat ha EPA sedan jag var tio, så då tänkte jag att när jag börjar åttan eller nian så vill jag ha en EPA som jag kan köra till skolan med och träffa kompisar och åka och handla själv och åka var jag vill.

Jenina Hellströms EPA är en röd och kapad Volvo 945.
Foto: Privat / Privat

Enligt Jenina Hellström är det just friheten att kunna åka var man vill och inte vara så beroende av sina föräldrar som lockar.

På fritiden är hon mycket i stallet med sin syster. Där har de nio hästar som de tar hand om.

– Det är jätteskönt att kunna ta EPA:n till stallet när jag vill.

Vad betyder den för dig?

– Den betyder nästan allt. För man gör så mycket med den. Man köper den och sedan fixar man med den och man åker överallt med den och om det blir något fel så lagar man det. Man vill ju ha den personlig liksom. 

Så mycket har A-traktorer ökat

På mindre än ett år har antalet A-traktorer ökat med cirka 27 procent.


Den 15 juli förra året blev de tekniska kraven vid ombyggnation av en bil till A-traktor förenklade. Anledningen till förändringen var för att det även skulle vara möjligt att bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer.


Efter förändringen ökade antalet A-traktorer kraftigt. Enligt vägtrafikregistret har omkring 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020. 


Totalt finns över 36 000 A-traktorer i Sverige i dag.


Källa: Transportstyrelsen 




◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.