Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Tivolis känga till Gröna Lund och Liseberg

Kasper Schumacher, parkchef på Tivoli.
Foto: Maria Rydhagen
Varje år besöker 300 000 svenskar Tivoli i Köpenhamn.
Foto: Tivoli

Besökare på Liseberg och Gröna Lund har de senaste dagarna slagit larm om stök och hotfull stämning.

Men på Tivoli i Köpenhamn är problemen nästan okända.

– Det måste finnas ett rykte: Där måste man uppföra sig. Annars kan man inte vara där, säger parkchefen Kasper Schumacher.

När pappan och skribenten Jonathan Kärre nyligen besökte Gröna Lund såg han hur ett ungdomsgäng trängde sig, agerade hotfullt, spottade och filmade flickor.

Gänget avvisades inte, enligt Jonathan Kärre, som skrev om problemet på Twitter.

– Det var som att de testade gränser men att det inte fanns några konsekvenser för deras beteende, har han tidigare sagt.

I stället fick flickorna be personalen om hjälp att lämna platsen, berättar han.

Samtidigt gick Lisebergs ansvariga ut på tisdagen och avslöjade att 50 årskort redan dragits tillbaka på grund av dåligt beteende – framför allt från göteborgare.

– Generellt kanske göteborgare är lite brötigare, säger kommunikationschefen Mårten Westlund till P1 Morgon.

På danska Tivoli är det oftast lugnt, enligt parkchefen Kasper Schumacher.
Foto: Tivoli
Fyra miljoner besökare per år roar sig på Tivoli i Köpenhamn.
Foto: Fredrik Hagen / NTB/ TT

Tivolis rykte: Här uppför man sig

Men Tivoli i Köpenhamn med fyra miljoner besökare per år har nästan inga problem alls med ordningen. 

– Det är inte ett problem vi har. Vi har inga gäster som klagar över det, säger parkchefen Kasper Schumacher. 

Svenska föräldrar som besöker nöjesparker med sina barn har önskat fler ordningsvakter. Så jobbar inte Tivoli, enligt Kasper Schumacher.

– Vi kallar det inte vakter. Vi har personal i parken vid alla attraktioner. Och så har vi kontrollanter som ser till att gästerna har en bra upplevelse. Det är de som får ta tag i det, om det händer något.

Hur ofta behöver de gripa in?

– En vanlig dag är det inte mycket. Om vi har en stor konsert är det så klart mer. Men generellt är det sällan.

Tivolis parkchef menar att besökarna vet från början vad som gäller – att parkens rykte är att man ska bete sig trevligt.

– Vi har en förväntan om att man uppför sig och tar hänsyn. Men om en besökare inte gör det ska man reagera snabbt och konsekvent. Då förstår gästerna att ”på Tivoli, där uppför man sig”. 

 Kändisarnas favorit på Gröna Lund

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.