När pappan och skribenten Jonathan Kärre nyligen besökte Gröna Lund såg han hur ett ungdomsgäng trängde sig, agerade hotfullt, spottade och filmade flickor.
Gänget avvisades inte, enligt Jonathan Kärre, som skrev om problemet på Twitter.
– Det var som att de testade gränser men att det inte fanns några konsekvenser för deras beteende, har han tidigare sagt.
I stället fick flickorna be personalen om hjälp att lämna platsen, berättar han.
Samtidigt gick Lisebergs ansvariga ut på tisdagen och avslöjade att 50 årskort redan dragits tillbaka på grund av dåligt beteende – framför allt från göteborgare.
– Generellt kanske göteborgare är lite brötigare, säger kommunikationschefen Mårten Westlund till P1 Morgon.
Tivolis rykte: Här uppför man sig
Men Tivoli i Köpenhamn med fyra miljoner besökare per år har nästan inga problem alls med ordningen.
– Det är inte ett problem vi har. Vi har inga gäster som klagar över det, säger parkchefen Kasper Schumacher.
Svenska föräldrar som besöker nöjesparker med sina barn har önskat fler ordningsvakter. Så jobbar inte Tivoli, enligt Kasper Schumacher.
– Vi kallar det inte vakter. Vi har personal i parken vid alla attraktioner. Och så har vi kontrollanter som ser till att gästerna har en bra upplevelse. Det är de som får ta tag i det, om det händer något.
Hur ofta behöver de gripa in?
– En vanlig dag är det inte mycket. Om vi har en stor konsert är det så klart mer. Men generellt är det sällan.
Tivolis parkchef menar att besökarna vet från början vad som gäller – att parkens rykte är att man ska bete sig trevligt.
– Vi har en förväntan om att man uppför sig och tar hänsyn. Men om en besökare inte gör det ska man reagera snabbt och konsekvent. Då förstår gästerna att ”på Tivoli, där uppför man sig”.