Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tittarstorm mot Icas "äta hund-reklam"

En kräftskiva förvandlas till en "hundskiva" i Icas senaste reklamfilm med Stig och hans kolleger.

Nu har ett internationellt upprop startats där människor från hela världen skriver under för att stoppa reklamen.

"Hur kan man göra en reklam som skämtar om det enorma djurplågeri som försiggår i Kina och andra länder i Asien?", frågar sig användaren Johanna på Facebook.

Vad tycker du om Icas reklamfilm om "hundskiva"?

I reklamfilmen för vecka 32 sitter de fyra välbekanta Ica-karaktärerna samlade för en kräftskiva.

Vid bordet säger karaktären Cindy till Sebastian att den svenska traditionen med kräftor är oslagbar. Han svarar då "Inte om du frågar någon i den kinesiska provinsen Guangdong. Där ser man hundar som en delikatess".

I filmen förflyttas vi sedan till en likadan asiatisk fest med texten "Samtidigt på en hundskiva". Där sitter fyra personer i ett rum som är dekorerat som en kräftskiva men med skillnaden att kräftorna är utbytta mot hundar.

I slutet stämmer de in i en snapsvisa till melodin för "Små grodorna": "Små hundarna, små hundarna är lustiga att se..."

"Jag klipper mitt Ica-kort"

Filmen har väckt mycket starka reaktioner i sociala medier. På Icas egen Facebooksida har arga kommentarer haglat in sedan klippet publicerades i går, på måndagseftermiddagen.

Många har tagit illa vid sig och vill att Ica ska stå till svars.

Ingela skriver: "Undra om Ica vet hur hundar behandlas i Kina innan dom hamnar på deras jävla matbord!" och Madeleine skriver: "Jag klipper mitt Ica-kort i bitar i morgon".

Dessutom har ett internationellt upprop startats. Människor från Sydafrika, Brasilien, Indien, och många andra länder, har skrivit under i ett försök att stoppa den svenska reklamfilmen.

Tradition på ett "humoristiskt sätt"

När Expressen.se får kontakt med Ica säger marknadsdirektören Håkan Sjöstrand att Ica ofta lyfter fram traditioner på ett annorlunda och humoristiskt sätt.

– Vår intention var att vi vill lyfta fram den svenska traditionen att äta kräftor, som kan ses som lite udda i andra länder. Och vi beklagar naturligtvis om filmen uppfattats på något annat sätt, säger han.

Har ni förståelse för att personer kan ha tagit illa vid sig?

– Vi ser att det är ett antal personer som har gjort det och vi tar alltid till oss de synpunkter vi får, säger han.

"Inget vi står för"

Många av kommentarerna handlar om ifall företaget inte känner till den hemska behandling som hundar, som ska slaktas till mat, utsätts för i vissa asiatiska länder.

– Det är absolut inget vi står för. Vår enda ambition har varit att lyfta fram den svenska traditionen med att äta kräftor och hur man ser på den traditionen utomlands, säger Håkan Sjöstrand.

Vad händer med filmen nu?

– Så som jag ser det i nuläget så kommer filmen att fortsätta visas under veckan som det är tänkt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!