Att skylten på Arlanda ser ut som den gör beror på att Swedavia vill ge kunderna tre olika möjligheter att avlägga avgift. Foto: PrivatAtt skylten på Arlanda ser ut som den gör beror på att Swedavia vill ge kunderna tre olika möjligheter att avlägga avgift. Foto: Privat
Att skylten på Arlanda ser ut som den gör beror på att Swedavia vill ge kunderna tre olika möjligheter att avlägga avgift. Foto: Privat
Tommy Bergström visste inte om han skulle skratta eller gråta åt Arlandas "enkla" parkering. Men det slutade med ett skratt. Foto: PrivatTommy Bergström visste inte om han skulle skratta eller gråta åt Arlandas "enkla" parkering. Men det slutade med ett skratt. Foto: Privat
Tommy Bergström visste inte om han skulle skratta eller gråta åt Arlandas "enkla" parkering. Men det slutade med ett skratt. Foto: Privat

Titta, så "enkelt" är det att parkera på Arlanda

Publicerad

Tommy Bergström visste inte om han skulle skratta eller gråta åt Arlandas "enkla" parkering.

Men bakom den krångliga och förvirrade skylten doldes ett ännu större problem – och dessutom en enkel förklaring.

När Tommy Bergström, 66, från Uppsala skulle parkera sin bil på korttidsparkeringen på Arlanda hade automaterna försetts med plasthuvor och enda sättet att betala var via mobilen. Att skylten var förvirrad och krånglig – trots uttryck som "snabbt, enkelt, bekvämt" – var en sak.

– Dessutom var nästan alla sätten att betala ur funktion. Mobilnumret på den vänstra skylten fungerade inte. Numret i mitten funkade inte heller. När jag försökte med att skicka sms till numret till höger stod den bara och tuggade och inget gick fram, berättar Tommy Bergström.

Tommy Bergström hittade det finstilta längst ned på skylten – och lyckades då betala. När han publicerade den här bilden på Facebook beskrev han gruppen av förtvivlade bilparkerare som med mobilerna i handen försökte lösa parkeringsbiljett. Han berättade att många misslyckades och skrev att den som designat skylten knappast kan vara pedagog eller har insett att det finns människor med synnedsättning.

Men det finns en enkel förklaring till varför Tommy Bergström och andra bilparkerare på Arlanda har problem just nu, berättar Ulf Wallin, presschef vid Swedavia som driver Arlanda flygplats.

– På korttidsparkeringen är det just nu problem med en uppdatering av kortautomaterna. Den tekniska leverantören har bekymmer med det sedan några dagar tillbaka.

Tommy Bergström visste inte om han skulle skratta eller gråta åt Arlandas "enkla" parkering. Men det slutade med ett skratt.Foto: Privat

"Mänskligt att reagera så"

Att skylten ser ut som den gör beror på att Swedavia vill ge kunderna tre olika möjligheter att avlägga avgift, men till åtminstone de två till vänster måste man vara registrerad i förväg för att kunna betala med mobilen.

– De flesta börjar väl från vänster och misslyckas och blir förbannade. Det är mänskligt att reagera så, säger Ulf Wallin.

Han har också en överraskande förklaring till att ingen av de som misslyckats med att betala p-giften har drabbats av böter.

– Eftersom vi har problem med korttidsparkeringen är det sedan några dagar gratis att stå där. Det står en skylt vid entrén, och på huvorna vid automaterna. Men vi trycker upp nya skyltar nu, även på engelska, för att göra det tydligare att det är gratis.

Skyltarna kom upp under tisdagen, dagen efter Tommy Bergströms besök på Arlanda. Han skrattar när han får höra detta.

– Vi var ett helt gäng där, och alla slet sitt hår för att begripa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag