Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tio år med Facebook

Mark Zuckerberg är vd för Facebook. Foto: Paul Sakuma

Under sina tio år har Facebook gått från trendigt till folkligt.

– Det har blivit vårt personliga skyltfönster, säger sociala medier-konsulten Ida Nilsson.

Facebook och svenskarna

Störst andel Facebookanvändare i landet finns i Kronobergs län, där 72 procent av internetanvändarna finns på Facebook.

Lägst andel användare har Facebook i Dalarna och Jämtlands län med 55 procent.

I snitt är svenskarna ute på Facebook 3,2 timmar per vecka. För tonåringarna är siffran hela, 7,6 timmar per vecka.

70 procent av de internetanvändande kvinnorna använder Facebook, 51 procent varje dag. Bland männen är motsvarande siffror 62 respektive 39 procent.

Siffrorna baseras på intervjuer med 3 000 personer, 12 år eller äldre.

Källa: .SE–Stiftelsen för internetinfrastruktur

I dag fyller Facebook tio år och 66 procent av svenska internetanvändare finns på det sociala nätverket.

Ida Nilsson, som bland annat varit delaktig i en Facebookstudie vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, säger att Facebook blev mångas debut på nätet under eget namn, i stället för ett smeknamn.

I takt med att Facebook utvecklats har användarna också mognat.

– Vi är väldigt måna om att vi inte skriver det första vi tänker. Vi väljer vilka bilder vi lägger ut och vi vill att människor ska uppfatta oss på ett visst sätt, säger Ida Nilsson.

Tajming och uppdateringar

Många sociala medier försvinner efter något år. Att Facebook klarat sig i tio år tror hon beror på en kombination av tajmning och lagom stora förändringar, som gör att det känns uppdaterat. Studien pekade också på att användarna uppfattade sajten som vanebildande – något som till och med kan skapa ett beroende. Ida Nilsson säger att mediets flöde gör att det hela tiden finns någonting nytt. Det skapar en känsla av att man missar något om man inte är där.

– Eftersom det är våra vänner blir det viktigt för oss, det är ett sätt att hålla koll och hålla sig uppdaterad.

Tio år till?

Tioårsjubilaren slog häromveckan åter kursrekord på Nasdaq-börsen. Aktien har tredubblat sitt värde sedan bottennoteringen för 1,5 år sedan. Men olyckskorpar kraxar om en bubbla som kan spricka.

Frågan är om Facebook lever till sin 20-årsdag. Mycket möjligt, tror Ida Nilsson.

– Men det kommer inte alls att se likadant ut. Men Facebook kommer alltid att vara storslaget på grund av att det var först ut och lärde oss mycket om vårt digitala beteende, säger hon.

 

TT