Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Thomas Sjöberg slår tillbaka: Det är befängt

Thomas Sjöberg och Deanne Rauscher. Foto: Mikael Wallerstedt

Uppgifterna i Thomas Sjöbergs och Deanne Rauschers kontroversiella bok ”Den motvillige monarken” är felaktiga och bygger på lögner. Det hävdar Dick Harrison och Desirée Ahokas Schein i en ny bok.

Nu slår Thomas Sjöberg tillbaka.

– Det är befängt. Det går knappt att bemöta, säger Thomas Sjöberg.

I nya boken ”Från en säker källa” hävdar historikern Dick Harrison och frilansjournalisten Desirée Ahokas Schein att den omdiskuterade boken ”Den motvillige monarken” bygger på manipulerade bevis, lögner och tveksamma metoder.

Nu går Thomas Sjöberg, författare till ”Den motvillige monarken”, till motangrepp.

"Källor bekräftar"

I boken hävdar Dick Harrison och Desirée Ahokas Schein att huvudkällan Mille Markovic inte är trovärdig som källa. De personer Markovic hänvisar till bekräftar inte hans uppgifter om kungabesöket på svartklubben Club Power, enligt författarna. Det finns däremot gott om källor som motsäger honom. Den enda rimliga slutsatsen blir därför att Mille Markovic ljuger, enligt Dick Harrison och Desirée Ahokas Schein.

– De hävdar att de har pratat med människor som motsäger Mille Markovic. Jag har källor som bekräftar det han säger. Vi har pratat med olika människor helt enkelt. Våra källor har varit där när kungen varit där. Deras källor har inte varit där när kungen varit där eller vill inte bekräfta det.

"Inte manipulerat"

I ”Från en säker källa” uppger dessutom författarna att Christer Gustafssons uttalanden har förvanskats. En intervju som författarna bakom “Den motvillige monarken” gjorde med kungavännen Christer Gustafsson har klippts och uttalanden tagits ur sitt sammanhang så att det felaktigt framstår som om han bekräftar att kungen var på den ökända svartklubben Club Power, uppger Dick Harrison och Desirée Ahokas Schein.

– Vi har inte klippt och klistrat ur den här intervjun, det behöver vi inte göra, säger Sjöberg. Vad vi har gjort är att vi har redigerat den, men vi har definitivt inte manipulerat den. Lyssnar man på den i hela sitt skick bekräftar Gustafsson vid minst två tillfällen att kungen varit på Club Power.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!