Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Thomas Mattssons pris: Årets Utgivare

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson fick pris som Årets Utgivare på Mediedagarna i Göteborg. Foto: Anders Ylander

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson fick pris som Årets Utgivare på Mediedagarna i Göteborg.

Priset går till en person som tar publicistiskt ansvar och medverkar till ökad debatt.

– Det är inspirerande, så klart. Det grundar sig, hoppas jag, på Expressens mångåriga engagemang i tryckfrihets- och yttrandefrihetsfrågor, säger Thomas Mattsson.

Mommapriset - Årets Utgivare

"Årets pristagare vågar på ett konstruktivt sätt pröva gränserna för det publicistiska utrymmet. Han är en outtröttlig folkbildare i ansvarigt utgivarskap som i alla tänkbara kanaler förklarar sina beslut – samtidigt som han aktivt gett ökad synlighet för genmälen och klander. För ett vaket utgivarskap som berör: Årets utgivare är Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen."

Fakta om priset

Till mottagare av "Mommapriset - Årets Utgivare" utses en person som genom sina handlingar bidragit till och lyft fram Sveriges unika system med ansvarig utgivare. Personen har visat att han eller hon i sitt dagliga arbete är en utgivare som tar sitt publicistiska ansvar, säkerställer ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning. Därtill fattar mottagaren publicistiska beslut som utvecklar utgivarskapet och uppdraget att offentliggöra allmänna handlingar samt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst.

Fem priser delades ut på Mediedagarna i Göteborg under onsdagen

Årets Marknadsorganisation tilldelades Aftonbladet.

Svenska Dagbladet Näringsliv utnämndes till Årets Redaktion.

Vinnare i Årets Kampanj blev UNT och 40-klubben.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson utsågs till vinnare av Mommapriset.

Priset för Årets dagstidning gick till Aftonbladet.

Under Mediedagarna i Göteborg delas fem priser ut till aktörer i Mediesverige som utmärkt sig: Årets Redaktion, Årets Dagstidning, Årets Utgivare, Årets Marknadsorganisation och Årets Kampanj.

Utgivarpriset, som delas ut för första gången, har fått namnet Mommapriset, uppkallat efter Margareta Momma. Hon var en av Europas första kvinnliga redaktörer och känd för djärva och personliga beslut.

Det priset gick i år till Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Direkt efter prisutdelningen lämnade han Mediedagarna – "schemat är pressat", konstaterade han – och längs med vägen hör man hur folk ropar "grattis" till honom.

Priset betyder mycket, menar han.

– Det är inspirerande, så klart. Det grundar sig, hoppas jag, på Expressens mångåriga engagemang i tryckfrihets- och yttrandefrihetsfrågor, säger Thomas Mattsson.

Dawit Isaak-frågan påverkar

Framför allt är det kampanjen för att svenske samvetsfången Dawit Isaak ska friges som han syftar på. Men också andra publicistiska beslut som väckt uppmärksamhet.

– Ja, jag tänker också på Charlie Hebdo-förstasidan, Unicefkampanjerna och även våra förstasidor efter valen. Det är viktigt att få med att det är en hel organisation som står bakom detta. Och så här har Expressen jobbat i 70 år, säger han.

De nämnda exemplen har däremot inte varit de svåraste besluten att fatta, menar Thomas Mattsson.

– Nej, de besluten tillhör de enklare. De svåra besluten är det som är kontroversiella. Dem som man vet att man kan klandras för, säger han.

"Viktigt att utmana"

Bland förebilderna finns två tidigare av Expressens chefredaktörer. Dels Ivar Harrie, som redan i tidningens premiärnummer lovade att tidningen ska "Roa, oroa och förarga".

– Så har jag pratat med Bo Strömstedt. Han säger att det han saknar mest från Expressen-tiden är att vara i domstol, vilket han var sex eller sju gånger. Det är viktigt att våga utmana lagen, så att man vidgar yttrandefriheten, säger Thomas Mattsson.

Under Expressens 70 år av tidningshistoria har processen kring utgivarbesluten blivit bättre, menar Thomas Mattsson.

– Det viktiga är att utgivarskapet sker dygnet runt. Men i dag har man processer som är mycket mer professionella. När vi fattar beslut som blir kontroversiella är det helt medvetet, säger Thomas Mattsson.

I motiveringen för Mommapriset står att mottagaren ska vara en person "som genom sina handlingar bidragit till och lyft fram Sveriges unika system med ansvarig utgivare". - Det är jätteviktigt att vi har den ordningen i Sverige, säger Thomas Mattsson. Att vi värnar utgivarskapet. Jag tar mig ofta tid att diskutera publicistiska frågor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!