Teleoperatörer vill stoppa Skype

Publicerad

De svenska teleoperatörerna försöker hitta tekniska lösningar för att kunna blockera gratistjänster som Skype och Viber.

– Jag tror helt enkelt att vi måste kunna ta betalt för olika tjänster oavsett vad, säger Charlotte Züger, kommunikationsansvarig för Telias mobila tjänster, till SR Ekot.

Videotelefonitjänster som Skype och Viber gör det möjligt att prata och se varandra samtidigt, helt gratis. Men den möjligheten vill svenska teleoperatörer strypa.

– Det innebär att när vi har den tekniska funktionaliteten för att separat hantera mobil ip-telefoni, då kommer vi att börja tillämpa våra villkor och då kommer det innebära att i ett abonnemang där det inte ingår, så kommer det inte att fungera, säger Charlotte Züger.

De är inte ensamma. I en ny rapport från EU:s myndighet Berec, som kontrollerar telekommarknaden i Europa, konstaterar man att allt fler telefonbolag vill blockera sina användare från telefontjänster som Skype för att de förlorar pengar.

Men frågan är kontroversiell. EU-kommissionen som värnar om nätfriheten tittar på om man ska förbjuda blockering av tjänsterna.

Gunnar Hökmark, moderat EU-parlamentariker är kritisk mot telefonbolagen:

- Om man skulle behöva lagstifta eller ej, det håller jag öppet men jag ser helst från början att man har en öppenhet som gör att man aldrig behöver ta till det medlet, säger han till SR Ekot.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag