Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telenor får svidande kritik efter haveriet

Foto: Malin Lööf

Uppdateringen ledde till haveri – och sms till Telenor-kunder hamnade i fel mobiltelefoner.

Post- och telestyrelsen (PTS) ansvarar för integritetstillsynen för telebolagen och ser väldigt allvarligt på det inträffade.

– Lagen är väldigt tydlig med att operatörerna ska upprätthålla ett skydd för uppgifter som de behandlar, säger Karin Lodin, jurist på PTS nätsäkerhetsavdelning.

På tisdagsmorgonen slog flera kunder larm på Telenors Facebooksida efter att de fått sms från okända nummer som uppenbart var ämnade för någon annan.

Felet ska ha åtgärdats vid klockan 09.10-tiden enligt bolagets presstjänst.

Post- och telestyrelsen (PTS) ser allvarligt på det inträffade. Myndigheten ansvarar för tillsyn över telebolagen kring bestämmelserna i lagen om elektronisk kommunikation som rör integritet.

Att det rör sig om information i meddelanden som nu hamnat i fel händer, vilket Telenor själva har bekräftat, innebär ett ordentligt övertramp, menar Karin Lodin, jurist på PTS nätsäkerhetsavdelning.

– Det ser vi alltid allvarligt på, speciellt när det gäller innehåll i meddelanden som kan vara extra känsligt, säger hon och fortsätter:

"Krav på operatör att skydda uppgifter"

– Lagen är tydlig med att operatörerna ska upprätthålla ett skydd för uppgifter som de behandlar när de tillhandahåller tjänster. Det finns alltså ett krav på operatörerna att de ska skydda uppgifter, säger Karin Lodin.

Under förmiddagen har myndigheten endast följt utvecklingen genom medierapporteringen. Då har man ännu inte stått i någon direkt kontakt med Telenor med anledning av haveriet.

– När det sker en incident är operatörerna skyldiga att rapportera in till oss inom 24 timmar, så det vi gör nu är att vi avvakta rapport, säger Karin Lodin och fortsätter:

– När vi har fått en rapport kan vi ta ställning till om vi exempelvis ska granska ytterligare vad man har vidtagit för åtgärder och vad som orsakade incidenten. Där har vi möjlighet att förelägga en operatör om vi skulle se att det finns tydliga brister som behöver åtgärdas.