Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tele2 skickar kontantkort till sjuåringar

Håkan Danielsson är en av föräldrarna som fått Tele2:s reklamutskick om gratis kontantkort. Han tycker att reklamen är indirekt riktad mto dottern Amanda, 8. Foto: Roger Schederin
Skolbarnen erbjuds gratis kontantkort när de börjar första klass.
Småbarnsföräldern och läraren Håkan Danielsson, 38, tycker mobiloperatörerna använder fula metoder i sin marknadsföring.
- Barn i den åldern behöver inte mobiltelefon, säger han.

FAKTA

Konsumentverket om reklamen:


Rent juridiskt håller sig Tele2 inom ramarna eftersom reklamen adresseras till föräldrarna, enligt Konsumentverkets jurist Rickard Faivre. - Det bakomliggande syftet är att bli kund hos Comviq, men det är så man marknadsför sig. Man följer ICC:s grundregler och marknadsföringslagen.

När är ett barn moget för att ha mobil?

Inför skolstarten har tusentals föräldrar vars barn ska börja första klass fått reklam från Tele2. Företaget skickar med ett gratis kontantkort från Comviq, med SIM-kort och telefonnummer, klart att ladda och ringa för.
Håkan Danielsson är en av de föräldrar som har fått reklamen hemskickad.
- Jag tycker att det är dåligt. Även om reklamen inte är direkt riktad till barnet så är den ju indirekt det.

Blivit en statuspryl

Familjen har en extra mobil hemma som dottern får använda i nödfall.
- Amanda kan läsa. Hon ser reklamen och vill ha en egen mobil. Många i hennes ålder har redan det. Det har blivit en statuspryl bland barnen.
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén anser att mobil- operatörerna går över gränsen:
- Jag tycker att barn utnyttjas i marknadsföringen. Det blir på gränsen till oetiskt med den här typen av lockerbjudanden.
Hon menar att erbjudandet startar diskussioner i många familjer och skapar påtryckningar på föräldrarna. Svårast blir det för dem som inte har råd. Dessutom är mobilen störande för undervisningen, enligt Eva-Lis Sirén.

"Stor efterfrågan"

Thomas Ekman är ansvarig för privatmarknaden i Sverige inom Tele2. Han försvarar utskicket med att erbjudandet inte riktas till barnen, utan föräldrarna.
- Det är föräldrarna som bestämmer om barnen behöver en mobil eller inte. Vi har stor efterfrågan från föräldrar vars barn börjar skolan.