Håkan Danielsson är en av föräldrarna som fått Tele2:s reklamutskick om gratis kontantkort. Han tycker att reklamen är indirekt riktad mto dottern Amanda, 8. Foto: Roger Schederin
Håkan Danielsson är en av föräldrarna som fått Tele2:s reklamutskick om gratis kontantkort. Han tycker att reklamen är indirekt riktad mto dottern Amanda, 8. Foto: Roger Schederin

Tele2 skickar kontantkort till sjuåringar

Publicerad
Uppdaterad
Skolbarnen erbjuds gratis kontantkort när de börjar första klass.
Småbarnsföräldern och läraren Håkan Danielsson, 38, tycker mobiloperatörerna använder fula metoder i sin marknadsföring.
- Barn i den åldern behöver inte mobiltelefon, säger han.
Inför skolstarten har tusentals föräldrar vars barn ska börja första klass fått reklam från Tele2. Företaget skickar med ett gratis kontantkort från Comviq, med SIM-kort och telefonnummer, klart att ladda och ringa för.
Håkan Danielsson är en av de föräldrar som har fått reklamen hemskickad.
- Jag tycker att det är dåligt. Även om reklamen inte är direkt riktad till barnet så är den ju indirekt det.

Blivit en statuspryl

Familjen har en extra mobil hemma som dottern får använda i nödfall.
- Amanda kan läsa. Hon ser reklamen och vill ha en egen mobil. Många i hennes ålder har redan det. Det har blivit en statuspryl bland barnen.
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén anser att mobil- operatörerna går över gränsen:
- Jag tycker att barn utnyttjas i marknadsföringen. Det blir på gränsen till oetiskt med den här typen av lockerbjudanden.
Hon menar att erbjudandet startar diskussioner i många familjer och skapar påtryckningar på föräldrarna. Svårast blir det för dem som inte har råd. Dessutom är mobilen störande för undervisningen, enligt Eva-Lis Sirén.

"Stor efterfrågan"

Thomas Ekman är ansvarig för privatmarknaden i Sverige inom Tele2. Han försvarar utskicket med att erbjudandet inte riktas till barnen, utan föräldrarna.
- Det är föräldrarna som bestämmer om barnen behöver en mobil eller inte. Vi har stor efterfrågan från föräldrar vars barn börjar skolan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag