Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tar bort kampanjbilden efter hårda kritiken

Emma Hilding, 37, är en av de som kritiserat reklambilden.
Emma Hilding. Foto: Privat

Reklambilden – som föreställer en pojke som pussar en flicka – fick Emma Hilding att reagera och nu kritiserar hon klädföretaget Pierre Robert för den "obehagliga" bilden.

– Det är en person som ganska tydligt visar att hon inte vill ha den här närheten, säger hon. 

Företaget har nu valt att ta ner bilden från sajten.

– Det är en gammal bild som absolut inte ska finnas uppe, säger Niklas Krohn, marknadschef på Pierre Robert.

Med en bild på en pojke iklädd blå- och vitrandiga badbyxor, som pussar en flicka i rosa baddräkt, marknadsförde det nordiska klädföretaget Pierre Robert badplaggen för barn. Men efter att skarp kritik riktats mot företaget har man nu valt att ta ned bilden.

Emma Hilding, 37, från Stockholm, berättar att hon tyckte att bilden var obehaglig, eftersom flickan "ser besvärad ut". 

Hon var en av kritikerna som också kontaktade Pierre Robert – och uppmanade dem att ta bort bilden från sajten.

– Det är en person som ganska tydligt visar att hon inte vill ha den här närheten, säger hon. 

Emma Hilding menar att bilden sänder ut fel signaler. Foto: Privat

 

– Det är dessutom barn som sexualiseras. Det är många faktorer som gör bilden obehaglig.

Företaget tar ned bilden

Niklas Krohn, marknadschef på Pierre Robert, förklarar att man har missat denna bild i rutinerna – och att man uppskattar att kunderna uppmärksammat företaget om bilden, som snabbt togs ned från sajten.

– Det är en gammal bild som absolut inte ska finnas uppe och som inte är i linje med våra värderingar. Det finns så många könsroller och mönster som är skadliga, även i vår relativt jämställda del av världen, som vi ibland är blinda inför. Här känner vi att vi har varit det, säger han och fortsätter:

– Hur män och kvinnor porträtteras i bild spelar stor roll – trots att vissa i det här fallet kanske tänker ”det är bara barn, det är ju gulligt”. Men när beteendet rättfärdigas och fortsätter upp i åldrarna påverkas också relationerna mellan könen.

– Allt vi som företag kan göra för att öka jämställdheten mellan män och kvinnor vill vi göra, och det är därför vi snabbt tog bort bilden.

Emma uppmanar: ”Ta kontakt!”

Emma, som själv är mamma till två småbarn, berättar att hon uppskattar företagets val att ta bort bilden. 

– Först blev jag arg – jag vill inte behöva skydda mina barn från sådana här bilder. Det är otäckt. Men sen blev jag glad när det faktiskt gick att påverka, säger hon.

Samtidigt vill hon uppmana alla att faktiskt agera när man ser reklam som man tycker är opassande.

– Ta kontakt! Det är viktigt att man faktiskt försöker skapa förändring, i stället för att bara knyta näven i fickan, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!