Talmannen sponsrar sina egna inlägg på Instagram

Andreas Norlén väljer att betala för sponsring på sina inlägg på Instagram.
Foto: Skärmavbild / Instagram
Andreas Norlén har omkring 20 000 följare på Instagram men vill få en större spridning på sina inlägg.
Foto: Skärmavbild / Instagram
Talman Andreas Norlén informerar om regeringsbildningen under en pressträff.
Foto: JESSICA GOW / TT NYHETSBYRÅN

Riksdagens talman Andreas Norlén köper sig större uppmärksamhet på Instagram, rapporterar Svenska Dagbladet. 

Sedan i somras har talmannen betalat cirka 3 000 kronor för ett tiotal inlägg. 

– Jag kan tycka att en person som han bör hålla sig för god för att ägna sig åt detta, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet, till SvD

Riksdagens talman Andreas Norlén (M) har Sveriges högsta folkvalda ämbete och står endast under kungen i rang.

I förra veckan hamnade talmannen i blåsväder efter att ha kritiserat Miljöpartiet för att inte ha informerat honom om sitt förbehåll, att de vägrade sitta i en regering som skulle styra med högeroppositionens ändringsbudget, innan han nominerade Magdalena Andersson till statsminister och hon röstades igenom av riksdagen. 

Samtidigt jobbar Andreas Norlén på att bygga upp följarskaran till sitt Instagramkonto, som har omkring 20 000 följare. 

Andreas Norlén sponsrade inlägg om statsbanketten

I lördags publicerade han ett inlägg där han syntes med sin fru under en statsbankett på Kungliga Slottet förra veckan, som hölls med anledning av det spanska kungahusets besök.

https://www.instagram.com/p/CWxn5hisggW/?utm_source=ig_web_copy_link

Andreas Norlén hade låtit sponsra inlägget. Genom att betala 200-299 kronor fick han mellan 2 000 och 3 000 exponeringar, enligt Facebooks annonsbibliotek.  

Talmannen har tidigare valt att sponsra sina inlägg vid ett tiotal tillfällen vilket han betalat cirka 3 000 kronor ur egen ficka för, uppger han för SvD. 

Enligt Facebooks annonsbibliotek rör det sig om 3 192 kronor som talmannen spenderat på större spridning. 

”Jag märker att många uppskattar att få veta mer om sådant som sker framför och bakom kulisserna i riksdagen och jag vill gärna nå ut till fler som är intresserade. Därför testar jag sedan i somras sponsring av inlägg”, skriver Andreas Norlén i ett mejl till SvD.

Professor: ”Som talman finns det en del fallgropar att falla i”

Att talmannen lägger pengar på att få ett större genomslag på Instagram kritiseras av Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet i Sundsvall. 

– Som talman finns det en del fallgropar att falla i, det gäller både på presskonferenser och sociala medier. Jag kan tycka att en person som han bör hålla sig för god för att ägna sig åt detta. Mot bakgrund av den senaste tidens händelser är det en intressant sak att fundera på.

Andreas Norlén menar dock att Instagramkontot har ett folkbildande syfte i att informera allmänhet om talmannens och riksdagens uppdrag. 

”Jag använder många olika sätt att göra det på, inklusive kontot på Instagram, och jag vill att så många intresserade som möjligt ska få en chans att upptäcka kontot. Jag tror att det i vår tid är viktigt att möta människor där de uppehåller sig, fysiskt eller digitalt. Då tycker jag att det är rätt att inte bara att ha ett konto på Instagram utan också att arbeta för att fler ska få kännedom om kontot”, skriver han till SvD

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.