Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Swedbank-appen nere – för fjärde dagen i rad

Under veckan har det varit problem med både app och internetbank för Swedbank.
För fjärde dagen i rad har användarna svårt att logga in hos Swedbank.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Störningarna i Swedbanks internetbank fortsätter.

För fjärde dagen i rad har användarna svårt att logga in.

Uppgifter till Dagens industri på tisdagen gjorde gällande att banken utsatts för en IT-attack.

– Vi vill inte diskutera det offentligt, för det kan vara uppgifter som kan användas för att skada banken, säger Ralf Bagner presskommunikatör på Swedbank.

Enligt sajten Downdetector uppstod problemen strax efter klockan 15 och cirka flera tusen personer har rapporterat störningar i appen sedan dess.

– Olyckligtvis har vi en störning som påverkar bankens internettrafik, vilket gör det svårt att logga in i internetbanken, säger Swedbanks presskommunikatör Ralf Bagner.

Enligt Dagens Nyheter ska Swedbank redan på måndagen förstått att det rör sig om ett större problem. Det framgår av handlingar till Finansinspektionen där Swedbank rapporterat en så kallad ”major incident report”, redan klockan 7.51 på måndagsmorgonen.

– Det är vår tillsynsmyndighet, och vi har en rapporteringsskyldighet till dem. Jag vill inte diskutera innehållet i dem rapporterna, men det är inte unikt att vi rapporterar till våra tillsynsmyndigheter, säger Bagner.

Uppgifter till Dagens industri gör gällande att banken utsatts för en IT-attack. Stämmer det?

– Vi vill inte diskutera det offentligt, för det kan vara uppgifter som kan användas för att skada banken, säger Bagner.

– Det jag kan säga är att vi har en överblick över problemet och tillsammans med våra leverantörer försöker vi åtgärda det så att våra kunder får tillgång till sina internetbanker så snart som möjligt.

Kommer problemen dyka upp även i morgon, finns någon tidshorisont?

– Vi arbetar med fullt fokus just nu, för att lösa problemen. Så fort som möjligt.

– Det är otroligt olyckligt att störningen inträffade just på måndagen när det var lönedag för januari, säger Ralf Bagner.

Swedbank har inte kunnat bilda sig någon uppfattning om hur många unika kunder som påverkas, eftersom vissa kommer åt internetbanken medan andra inte.

Uppgifter till Dagens Industri pekar på en attack mot banken.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.