Swedavia kan inte lova kaosfritt Arlanda framöver

”Vi tycker att man ska utse en statlig Arlanda-förhandlare”
Foto: Cecilia Anderberg

Kökaos, trängsel och så långa väntetider att resenärer missar sina flyg beskriver situationen på Arlanda under juni månad. 

Längre köer än normalt men väldigt sällan kaos är Kastrups kännetecken. 

– Flygplatser har påverkats i varierande grad av pandemin, men vissa har klarat det bättre än andra som har haft sämre förutsättningar, säger Swedavias presschef Robert Pletzin.

När sommarresandet tog fart i början på juni i år rapporterades det om timslånga köer, allmän trängsel och missade flyg på Arlanda. 

På torsdagen uppstod det återigen ett högt tryck till säkerhetskontrollen – med köer på cirka 45 minuter. Enligt Swedavia var det även längre köer till incheckningen. 

– Sommarresandet har dragit i gång. Det kommer vara ett periodvis högt tryck. Nu är vi inne i slutet på morgonpeaken, sade Ellen Laurin strax efter klockan 06 på torsdagsmorgonen. 

Samtidigt uppger Swedavia att kaoset på Arlanda har lättat, efter flera åtgärder, men på frågan om man kan garantera att det inte blir kaos igen, vill företaget inte svara. 

– Även en normal sommar hade det kunnat uppstå köer. Vi har vidtagit ett antal åtgärder för att hantera bemanningsbristen som har gett god effekt, säger Robert Pletzin. 

Inte samma kaos på Kastrup – trots fler resenärer

Kastrup är Nordens största flygplats. Under maj i år reste 2,1 miljoner resenärer från eller till flygplatsen. Motsvarande siffra för Arlanda var 1,7 miljoner. 

Trots att Kastrup har 23 procent fler resenärer än Arlanda har det inte varit samma kaos där under den senaste månaden. Vissa dagar har det varit långa köer än normalt, men på det stora hela har det flutit på bättre än på Arlanda, när resenärer larmar om missade flyg och trängsel. 

Till skillnad från Arlanda stängde aldrig Kastrup ner hela terminaler, utan lät verksamheten fortsätta i mycket mindre skala. 

Varför har Kastrup klarat av pandemins nedgång och sommarens uppgång bättre än Arlanda?

– Det är ett helt ekosystem på Arlanda som har påverkats, men det är inte bara Arlanda som har påverkats utan även andra flygplatser i varierande grad, svarar Robert Pletzin. 

Varför påverkades Arlanda så pass negativt? 

– Många flygplatser i Europa har störningar i verksamheten kopplad till bemanningsproblematiken. Hela flygplatsernas ekosystem inte har hunnit rekrytera i kapp och det har påverkat, säger Robert Pletzin. 

”Tagit till extraordinära åtgärder”

På Kastrup är säkerhetspersonalen anställd av flygplatsen till skillnad från på Arlanda – där det är Swedavia som anställt ytterligare ett företag som ansvarar för bemanningen vid säkerhetskontrollerna. 

Ända fram till i juni år. 

– Vi har tagit till extraordinära åtgärder i form av bland annat bemanningsresurser från bemanningsföretag, andra Swedavia-flygplatser och en annan säkerhetsleverantör som hjälper till att bemanna, berättar Robert Pletzin.

Se även: 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.