Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT:s ilska mot KD: Adaktusson snyltar

Lars Adaktusson spelar på sin tidigare karriär i kampanjen. Foto: Robin Aron

Kristdemokraterna anspelar tydligt på ett av SVT:s tyngsta varumärken i sin EU-valskampanj: samhällsprogrammet "Agenda" som partiets toppkandidat Lars Adaktusson ledde under flera år.

"Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson", står det på en av valaffischerna.

Nu reagerar SVT starkt på KD:s grepp.

- Jag tycker det är tråkigt. Adaktusson är en otroligt kompetent person. Han borde klara sig utan att snylta på vårt varumärke, säger Eva Landahl, ansvarig utgivare för "Agenda".

Kristdemokraternas toppkandidat i EU-valet Lars Adaktusson lanserade sin valkampanj under lördagsförmiddagen på den andra dagen av KD:s kommundagar i Göteborg. Adaktusson presenterade tre huvudfrågor han kommer att driva i valrörelsen: mänskliga rättigheter, asyl- och flyktingpolitik samt företagande och handel.

- Vi vill som parti gärna framföra att Europasamarbetet inte bara handlar om ekonomi och pengar, utan också i hög grad om värderingar och människosyn, sade Adaktusson på pressträffen.

Tidigare karriären

I det kampanjmaterial som KD kommer att använda sig av trycker man hårt på Adaktussons tidigare karriär som journalist. En av valaffischerna har texten "Skicka en envis journalist till Bryssel".

Man anspelar till och med på ett av SVT:s tyngsta varumärken, samhällsprogrammet "Agenda", som Lars Adaktusson var programledare för under flera år. En av valaffischerna lyder: "Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson".

Lars Adaktusson ler när Expressen.se ställer frågor om den tydliga anspelningen på SVT:s "Agenda".

- Du tänker så! Agenda är ju ett otroligt vanligt ord i dessa dagar. Dessutom är det ju andra personer som är förknippade med programmet "Agenda" i dag. Jag slutade där 2005.

Men du är väl ganska förknippad med programmet fortfarande?

- För en del kanske, för en del inte, säger Adaktusson.

Snyltar på varumärket

På SVT tar man inte lika lätt på KD:s grepp. Eva Landahl, ansvarig utgivare för "Agenda", tycker att Adaktusson snyltar på ett av deras tyngsta varumärken.

- Jag tycker det är tråkigt. Adaktusson är en otroligt kompetent person. Han borde klara sig utan att snylta på vårt varumärke, säger hon till Expressen.se.

Eva Landahl har sökt en jurist på lördagsmorgonen för att utreda om valaffischen kan vara ett varumärkesintrång, men inte fått tag på vederbörande.

- Jag försökte kolla det, men det är ingen som svarar just nu. Men detta förvånar mig litegrann. Jag har jobbat med honom och tycker han är en otroligt bra och kompetent person som borde klara sig av egen kraft, utan att använda "Agenda", säger Eva Landahl.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!