SVT ändrar sig efter Kina-kritiken

Journalisten Jojje Olsson starkt kritisk till domen mot Gui Minhai.
Jojje Olsson, journalist och författare.
Foto: MELA PAN / HISTORISKA MEDIA
Kinas president Xi Jinping.
Foto: PANG XINGLEI / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950
SVT:s sportchef Åsa Edlund.
Foto: KARL NORDLUND / SVT

SVT plockade bort Kina-kritiska kommentarer i ett inslag om OS i Peking 2022.

Efter kritik om självcensur har SVT nu backat och återpublicerat kommentarerna.

”Det enda som är värre än att censurera eller ägna sig åt andra eftergifter mot diktaturer, är att begå sådana misstag och sedan försöka låtsas som att allt står rätt till”, skriver Kina-kännaren Jojje Olsson, vars kritik togs bort, på sin blogg In Beijing.

Nyheten kom i fredags. Jojje Olsson, Kina-kännare som skriver på bloggen In Beijing och som arbetar för Expressen Kultur, berättade då att han klippts bort från ett SVT Sport-inslag om OS i Peking 2022. Inslaget sändes söndagen den 7 mars, men när det lades ut på SVT Play var det nerklippt. Olssons – och kulturminister Amanda Linds – kritiska kommentarer om Kina var då borttagna.

Kommentarerna handlade om att Kina beskrevs som en diktatur, i stället för enpartistat, att de har krossat demokratin i Hongkong, samt att flera aktörer kallat interneringslägren i Xinjang för ett kulturellt folkmord.

Kallade kritiken felaktig

Jojje Olsson menar att SVT tog bort kommentarerna av rädsla för att Kina skulle dra in visum och ackrediteringar för SVT:s medarbetare, och att det ska ha varit nyhetsredaktionen som fick sporten att agera.

Håkan Wikström, tillförordnad ansvarig utgivare på SVT Sport, svarade att inslaget togs bort för att det brast i ”verkshöjd”, och att det var hans eget beslut.

SVT:s sportchef Åsa Edlund skrev också i ett blogginlägg att:

”Det har inte, som det påstås, förekommit kontakter eller påverkan från SVT:s nyhetsredaktion ej heller från någon annan part.”

Vidare skrev hon att Jojje Olssons kritik, som Expressen rapporterade om, var ”felaktiga fakta”.

SVT: Borde hanterat annorlunda

På söndagen har SVT dock backat och återpublicerat inslaget i sin helhet.

”Det enda som är värre än att censurera eller ägna sig åt andra eftergifter mot diktaturer, är att begå sådana misstag och sedan försöka låtsas som att allt står rätt till. Detta var också precis vad SVT till en början försökte göra”, skriver Jojje Olsson i ett nytt inlägg på In Beijing.

Jojje Olsson publicerar korrespondens med medarbetare på SVT som också bekräftar vad han uppgav inledningsvis.

Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheter och sport på SVT, skriver på SVT:

”Vi borde hanterat den digitala publiceringen av Sportspegeln på ett annat sätt. Att ta bort inslaget gav utrymme för olyckliga och helt felaktiga tolkningar om självcensur.”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.