Sverigehatare svarar i svenskt PR-nummer

Sigge Eklund och Alex Schulman testade att ringa "The Swedish number" i sin podcast.
Foto: Jan Wiriden / GT/EXPRESSEN
The Swedish number är ett nummer som vem som helst kan ringa.

The Swedish Number ska sprida bra reklam om Sverige.

Men på numret svarar en person som hatar Sverige.

Det finns inte någon yttrandefrihet här, säger personen i samtalet som spelas upp i Alex & Sigges podcast.

Alla svenskar har fått ett gemensamt nummer, The Swedish Number, och det världsunika telefonnumret har blivit en succé. Medier runtom i världen, som CNN, har testat att ringa upp, oftast med positiva samtal för Sverige.

Men det finns undantag.

I Alex & Sigges podcast, med Alex Schulman och Sigge Eklund, bestämmer sig duon för att ringa upp numret. Sigge Eklund spelar karaktären "Giorgio, från Napoli".

– Vi ville bara testa vad det var. Vi hade inte räknat med att redan vid samtal nummer två få prata med någon som hatar Sverige, säger han.

Telefonnumret skapades för att hylla att Sverige fick yttrandefrihet för 250 år sedan. Men personen som svarar på numret den här gången använder sin yttrandefrihet för att säga... att Sverige saknar yttrandefrihet.

"Det är inte tillåtet att uttrycka sin åsikt i Sverige, säger mannen. Du kan bara säga saker som har tillåtits av regeringen och staten, annars förlorar du ditt jobb. Det är hemskt. Det finns inte någon yttrandefrihet här."

"Så otroligt naivt"

Den slumpmässiga Sverige-ambassadören säger också att Sverige har höga skatter och dålig sjukvård – som inte alls är gratis, oavsett vad politikerna säger. Medierna är styrda av staten och han hatar Sverige, säger han. Enbart delen längst söderut i Sverige är bra.

Sigge Eklund är kritisk mot Svenska Turistföreningen, som ligger bakom numret.

– Det är så otroligt naivt att tro att människor som känner sig stolta över Sverige, vår flyktingpolitik eller vår välfärd, skulle känna sig manade att göra sig tillgängliga dygnet runt. Vårt lilla experiment signalerar ju att det kan vara politiskt aktiva personer som ser sin chans att berätta det som de ser som sanningen.

En del av charmen

Magnus Ling, generaldirektör/vd på Svenska Turistföreningen, säger att de har fått in 13 klagomål på samtal. Mycket mindre än han var orolig för.

Personer som är missnöjda uppmanas att mejla in.

– Vi har extremt få klagomål. Nu har vi passerat 100 000 samtal, men jag antar att ett par procent är dåliga samtal, det måste ju vara så. Men vi har inga klagomål av någon dignitet alls faktiskt.

Magnus Ling jämför numret med att kunna träffa på en slumpmässig svensk på en buss, det går inte att kontrollera vilken bild personen ger av Sverige.

– Man kan stöta på lite av varje, som man gör i verkligheten. Hade vi utbildat ambassadörerna och styrt det hade man tappat hela charmen i det här, säger han.

Men numret lockar framför allt en viss typ av personer, tror Sigge Eklund.

– Det är i sådana fall en buss på väg rakt mot Sverigedemokraternas partikonvent. Det är inte vilken buss som helst, med en genomsnittlig svensk. Det säger sig självt att en genomsnittlig svensk varken har tid eller lust att svara på frågor om vad Sverige är.

"Grundbulten i en demokrati"

Kan ett nummer där folk ägnar sig åt att sprida negativa saker om Sverige verkligen vara bra reklam? En rundringning bland PR-experter och reklamforskare visar att deras svar är ja.

– Jag har själv svarat på numret, och tycker att det finns något fantastiskt i det. Mänskligheten består av en massa olika människor med olika perspektiv, och det här är en risk man tar, säger mediestrategen Brit Stakston.

Marie Angselius, kommunikationsexpert, håller med.

– Det är det som är grundbulten i en demokrati. Att alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Men är det bra då att ge möjligheten att sprida en negativ bild av Sverige i en reklamkampanj?

– I en demokrati tycker alla olika saker. Det är väl tråkigt om någon svarar och är negativt inställd till Sverige, men kärnfrågan är att det visar att vi har en demokrati.

The Swedish Number

The Swedish Number är ett nummer som vem som helst kan ringa och som vem som helst i Sverige kan svara på. Det krävs bara att ladda ner en app för att svara. Svenska Turistföreningen (STF) står bakom initiativet.

Den 21 april, två veckor efter starten, har 100 000 samtal kommit in, med en total samtalstid på 200 dagar. En knapp tredjedel av samtalen kommer från USA, i övrigt är det utspritt på många olika länder.

Över 20 000 personer har valt att vara så kallade ambassadörer för Swedish Number, och svara i telefonen.

Källa: theswedishnumber.com

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.