Rapporten: Regeringens miljarder skadar klimatet

Jobb, skola och omsorg i fokus i budgeten.
I årets budget satsade regeringen 15 miljarder kronor på klimat och miljö. Per Bolund och Märta Stenevi (MP).
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN
Samtidigt visar Naturskyddsföreningens sammanställning att dubbelt så mycket går till klimatskadliga subventioner.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT NYHETSBYRÅN

I årets budget satsade regeringen 15 miljarder kronor på klimat och miljö. 

Samtidigt visar Naturskyddsföreningens sammanställning att dubbelt så mycket går till klimatskadliga subventioner, rapporterar DN.

Årets rekordhöga satsning på 15 miljarder till klimat och miljö, har beskrivits av regeringen som ”historisk”.

I satsningen ingår bland annat en klimatbonus till fordon och forsknings- och innovationsprojektet Industriklivet. 

Samtidigt investerar staten den dubbla summan, 30 miljarder kronor, på subventioner som orsakar skada på klimatet, enligt en sammanställning av Naturskyddsföreningen

Det handlar bland annat om skatteundantag på energi och koldioxid för fossila bränslen i exempelvis sjöfart och jordbruk.

När det gäller de klimatnyttiga subventionerna har Naturskyddsföreningen tittat på skatteundantag och direkta klimatsatsningar i budgeten.  

– För de klimatskadliga subventionerna har vi försökt tillämpa samma metod och tittat på skattenedsättningar för att få ett rättvist resultat, säger Kristina Östman, energisakkunnig på Naturskyddsföreningen, till DN. 

”Fyra huvudkrav på regeringen”

Ungefär hälften av Sveriges subventioner styrs av internationella regler och avtal. Men den andra hälften är upp till regeringen att fördela. 

Skillnaden i beskattning mellan diesel och bensin är den största posten och dieselskatten är betydligt lägre. Naturskyddsföreningens beräkningar visar att åtta miljarder kronor skulle gå till statskassan – om beskattningen av drivmedel skulle vara lika. 

– Det finns inte en aktiv plan från regeringar, varken nuvarande eller tidigare, att nu ska vi subventionerna fossila bränslen, säger Kristina Östman till DN. 

Utsläppen subventioneras även genom reseavdraget, som i dag omfattar 5 miljarder kronor och ökar utsläppen.

– Vi har fyra huvudkrav på regeringen; reformera reseavdraget, avskaffa skattenedsättning på diesel i jord- och skogsbruk, beskatta flygbränsle för inrikesflyg och ta bort skillnaden i beskattning mellan diesel och bensin, säger Kristina Östman till DN.   

Trots löften om att fasa ut fossila bränslen, uppgår G 20-ländernas sammanlagda subventioner till 5 560 miljarder kronor per år.

Kritiken: ”De gör inte tillräckligt för miljön”

Grön ungdoms språkrör: ”Regeringen gör inte tillräckligt”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.