REAGERAR STARKT. Wanja Lundby-Wedin tycker att Svenskt Näringsliv blandar ihop äpplen med varmkorv. "Vi tycker att det är naturligt att det finns säsongsanställningar", säger hon. Foto: Ylwa Yngvesson
REAGERAR STARKT. Wanja Lundby-Wedin tycker att Svenskt Näringsliv blandar ihop äpplen med varmkorv. "Vi tycker att det är naturligt att det finns säsongsanställningar", säger hon. Foto: Ylwa Yngvesson

Svenskt Näringsliv försöker avslöja LO:s dubbelmoral - men har fel i sin kampanjfilm

Publicerad
Uppdaterad
Här försöker Svenskt Näringsliv göra en "Janne Josefsson" på LO-basen Wanja Lundby-Wedin. Några av Sveriges mest kända journalister har hyrts in av arbetsgivarorganisationen för att avslöja LO-basens påstådda dubbelmoral.
När Lundby-Wedin får se filmen reagerar hon kraftigt:
- Jag blir så häpen över att Svenskt näringsliv ägnar sig åt sånt här, säger hon till Expressen.
Förhandlingarna om det viktiga industriavtalet kärvar rejält och oberoende medlare har kallats in.
I bakgrunden pågår samtidigt ett spel - inte bara för att vinna förhandlingarna - utan också för att vinna opinionen.

Gick till hårt angrepp

Svenskt näringsliv med vd Urban Bäckström i spetsen har varit synnerligen aktiva. Tidigare i veckan gick Bäckström till hårt angrepp mot facken och undrade vad som skulle krävas för att facken ska "sansa sig".

Ska vara journalistik

Sent i går kväll lades en film ut på sajten Vadstårpåspel.se om LO:s semesteranläggning Riva del Sole i Italien. Svenskt Näringsliv står bakom filmen som ska avslöja LO:s dubbelmoral. Foto: Vadstårpåspel.seMen Bäckströms utspel är bara en del i opinionsbildningen. Redan i höstas anlitade Svenskt näringsliv PR-byrån JKL för att skapa en sajt - Vadstårpåspel.se - om avtalsrörelsen.
- De (Svenskt näringsliv, reds anm) sa till oss att göra journalistik av det.
- Det ska inte vara en kampanjsajt utan journalistik, säger JKL-konsulten och tidigare chefen för DN Debatt Mats Bergstrand.
Förutom Bergstrand finns flera andra ansedda journalister i projektet, som Niklas Ekdal, tidigare politisk redaktör på DN, och Niclas Grunewald, tidigare TV4-journalist.
Uppgifterna om hur många anställda Riva del Sole hade månad för månad under 2008. Siffrorna ska visa att det var betydligt fler anställda under sommaren än under vintern eftersom de flesta är säsongsanställda. Detta kopplar JKL-konsulterna till att LO på hemmaplan driver kravet på "rätt till heltid". Foto: Vadstårpåspel.seSent i går kväll lades en film ut på sajten om LO:s semesteranläggning Riva del Sole i Italien.
I filmen finns uppgifter på hur många anställda Riva del Sole hade månad för månad under 2008.

Ska visa på dubbelmoral

Siffrorna ska visa att det var betydligt fler anställda under sommaren än under vintern eftersom de flesta är säsongsanställda.
Detta kopplar JKL-konsulterna till att LO på hemmaplan driver kravet på "rätt till heltid" - vilket skulle gå emot de många säsongsanställningar på Riva del Sole. Det skulle visa på LO:s "dubbelmoral", som det uttrycks i filmen.

"Det är upprörande"

- Det här är en form av flexibel anställningsstruktur som LO i Sverige är emot, säger JKL-konsulten Niklas Ekdal i filmen.
Men anklagelsen mot LO stämmer inte. De är inte emot säsongsanställningar.
När Expressen visar filmen för Wanja Lundby-Wedin skrattar hon flera gånger.
- De blandar, inte äpplen och päron, utan äpplen och varmkorv.
- Vi tycker att det är naturligt att det finns säsongsanställningar, inte minst inom hotell- och restaurangbranschen, säger Lundby-Wedin.
Lundby-Wedin vänder sig emot att JKL-konsulternas film presenteras som journalistik.
- Det här är en av Svenskt näringslivs, som jag förstår det, största kampanjer på flera år. Det är många, många miljoner - mycket mer än vad vi har råd att lägga på våra kampanjer.

Vill inte berätta

- Jag tycker att det är upprörande att de gör så här i ett läge då vi har avtalsförhandlingar som är i ett känsligt läge.
- De har gjort en ordentlig tabbe, säger Lundby-Wedin.
På JKL är man oförstående till kritiken.
- Då säger de emot vad de sagt tidigare. De citaten vi lyfter fram visar att de vill ha bort det.
- Det LO föreslagit är att alla som vill ska ha rätten att ha en tillsvidareanställning på heltid, säger Mats Bergstrand.
Svenskt näringslivs Nicklas Mattsson, ansvarig utgivare för sajten, vill inte berätta vad Vad står på spel-kampanjen kostar. Han slår ifrån sig kritiken att det är en kampanjsajt.

"Objektivt"

- Den är extremt objektiv om hur en avtalsrörelse går till.
- Men det är klart att de inte gillar att vi för fram avtalsrörelsens aspekter på det sättet som vi gör, säger Mattsson om LO:s kritik.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag