Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenskar utsatta för våg av Netflix-bluffmejl

Såhär ser det nya bluffmejlet ut som nu sprids till Netflix kunder.

En våg av bluffmejl från streamingtjänsten Netflix sprids till svenskars mejladresser.

Nu varnar polisens bedrägericentre för nätfisket – och uppmanar svenskarna att inte uppge sina uppgifter.

– På en fråga på mejl eller sms så ska man aldrig uppge sina kort- eller bankuppgifter. Bankerna och de andra skulle aldrig efterfråga dem på det sättet. Då vet man att det rör sig om bedrägeri, menar Jan Olsson, förundersökningsledare.

Efter påsk har en våg av bluffmejl från streamingtjänsten Netflix nått de svenska hushållen. Meddelandet är det samma: företaget beklagar det faktum att man valt att lämna tjänsten – och hoppas på att samarbetet ska fortsätta.

Men för att det ska vara möjligt behöver man som privatperson uppdatera sina uppgifter.

Lurar kunderna

Jan Olsson, förundersökningsledare på nationellt bedrägericentre, känner igen förfarandet och säger att förövarna satt i system att utge sig för att vara kända aktörer så som banker eller Skatteverket – men även Netflix.

– Netflix-bluffarna har kört mycket på "ni har varit kunde så länge, det är synd att ni ska lämna oss, om ni ångrar er – klicka på den här länken". Den är ganska bra gjort och har gått i vågor. Poängen är att man är kund – och tror att man försvunnit ur registret, så klickar man på länken där det står att man ska lämna sina kortuppgifter, säger han.

Men från polisens håll är det fortsatt glasklart: Klicka absolut inte på länkarna eller ge ut känslig information till aktörer – som kontaktar en på det här viset.

– På en fråga på mejl eller sms så ska man aldrig uppge sina kort- eller bankuppgifter. Bankerna och de andra skulle aldrig efterfråga dem på det sättet. Då vet man att det rör sig om bedrägeri, menar Olsson.

Anmäl bluffmejlen

Innan påsk var det flera tusen bankkunder som drabbades av nätfiske av ett likande utförande, säger han. Men som tur var, tillägger Olsson, var det inte många som gick på det.

– Tycker man att den är utformad så att man skulle kunnat ha gått på den, då är man utsatt för brott. Då ska man naturligtvis anmäla. Gör man det så kommer det inte heller utredas, konstaterar han.

Från Netflix håll ber man sina kunder att absolut inte besvara denna sorters mejl.