Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenskar räddades – mitt på Stilla havet

Lastfartyget Stena Paris räddade svenskarna efter att masten knäckts på deras segelbåt.Foto: Conny Wickberg
Det var en segelbåt av den här typen som Stig och Siv seglade i.

Stig och Siv Bodin från Södertälje drev 13 timmar på Stilla havet i en båt med knäckt mast.

I sista minuten kom det svenska lastfartyget Stena Paris och räddade paret.

– Vi klättrade upp på en repstege medan båten slog fram och tillbaka, och det var alldeles kolmörkt, säger Stig Bodin.

Stig och Siv Bodin från Södertälje drev 13 timmar på Stilla havet i en båt med knäckt mast.

I sista minuten kom det svenska lastfartyget Stena Paris och räddade paret.

– Vi klättrade upp på en repstege medan båten slog fram och tillbaka, och det var alldeles kolmörkt, säger Stig Bodin.

Stig och Siv Bodin, 70 och 69 år, har varit ute och seglat sedan 2011. De har besökt Brasilien och Karibien, och vid jul gick de genom Panamakanalen. Allt har gått bra, och paret är hyfsat vana seglare.

Men i går drabbades de av oväder 230 kilometer nordost om Cooköarna i Stilla havet, och sedan gick det riktigt illa. Masten knäcktes och la sig rakt över däck.

– Det borde egentligen inte kunna hända. Det är faktiskt en sak som jag grunnar på hur det kunde ske, säger Stig Bodin.

Den största oron var att den knäckta masten skulle orsaka ännu större skada.

– Den kunde slå hål i båten vilken sekund som helst, det var inte alls bra, säger Stig Bodin.

Nödsignal till Sverige

Paret slog larm från en spårsändare (PLB) som de har i sin båt, en signal som fångades på Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg (JRCC).

– Vi får ett telegram med position och nummer på fartyget. Så kollar vi upp vem som är ägare, säger Anne-Louise Knutsson på JRCC som hanterade larmet.

Svenska JRCC kontaktade Rescue Coordination Centre New Zealand (RCCNZ), närmaste räddningscentral i området. RCCNZ hade samtidigt fångat upp en nödsignal från paret.

Det första RCCNZ gjorde var att flyga över området för att avgöra vilket fartyg som fanns närmast segelbåten. Det visade sig att tankern Stena Paris var närmast – men hon befann sig 280 kilometer bort.

Kaptenen Sachin Srivastava fick order att bege sig till olycksplatsen, och la om kursen. Det blåste hårda vindar och vågorna var upp till fem meter. Men att undsätta svenskarna var en självklarhet.

Höga vågor

– Det är inte alls ovanligt att något sådant händer, och uppdraget faller på den eller de båtar som finns i närheten. Eller om man själv plockar upp en nödsignal. Man har inget val, men det är förstås något man gör med glädje. Sjömännen vet ju själva hur det kan vara, säger Kim Ullman vid Concordia Maritime som äger Stena Paris.

Den här gången var det hursomhelst ingen tvekan.

– Två ensamseglare i 70-årsåldern med knäckt mast. Det låter ganska tufft, konstaterar han.

13 timmar tog det innan Stena Paris var framme hos Stig och Siv Bodin. Då var de helt slut – men då började den verkliga strapatsen. Kaptenen Sachin Srivastava vågade inte sätta i livbåtarna – risken var att de skulle krossas.

– Det var så höga vågor, så jag beslöt att gå in nära dem. De lyckades slänga över sina linor till oss. Jag drog in dem till vår långsida, och sedan hissade vi upp dem. De var verkligen modiga, säger Sachin Srivastava.

Tacksamma

När paret kom upp på båten, omkring klockan ett natten mot torsdag, fick de först ”ett rejält skrovmål” och sedan fick de gå och lägga sig.

I dag mår de mycket bättre.

– Det är ingen fara med oss. Vi har det bra här på fartyget. Inga fysiska sviter, säger Stig Bodin.

De är tacksamma mot kaptenen Sachin Srivastava och hans besättning som räddade deras liv.

– Vi är väldigt nöjda. De har varit så hyggliga. Vi fick en del smällar när vi klättrade på repstegen, för båten slog fram och tillbaka, men det får man ta.

Paret finns nu ombord på Stena Paris på väg till Papeete på Tahiti. Deras egen båt ligger kvar på haveriplatsen och RCCNZ har skickat ut en varning till andra fartyg i området. Anhöriga i Sverige är underrättade om olyckan.

 

 

 

 

 

 

 

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.