Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Svenska stridspiloters adresser hotade i läckan

Tidigare stridspiloten Mikael Grev i Jas Gripen. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Precis allt har läckt. Det är vad som framkommer i Säpos förundersökning om skandal-läckan hos Transportstyrelsen. Nu visar det sig också att hemadresser till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat är i händerna på utländska företag. 

– Vid en invasion slår man naturligtvis ut piloterna först och utan piloter har vi i princip inget Flygvapen, säger tidigare Gripen-piloten Mikael Grev.

Den enorma läckan, som rör allt som funnits i Transportstyrelsens databas, har klassats som ett allvarligt hot mot rikets säkerhet. Expressen kan nu berätta att samtliga svenska piloter som har ett civilt flygcertifikat nu har fått sina hemadresser röjda till utländska företag vars personal, bland annat i Tjeckien, inte har genomgått den säkerhetskontroll som krävs enligt svensk lag. 

Den tidigare Gripen-piloten Mikael Grev tycker att skillnaden i säkerhetstänk mellan försvaret och Transportstyrelsen är skrämmande. I förundersökningen går också att läsa att svensk personal på Transportstyrelsen blivit beordrade att godkänna personer i Tjeckien som de inte ens har ett födelsedatum på. 

– Vi och våra adresser ska hållas hemliga, alltså inte bara var vi bor utan vilka vi är, säger Mikael Grev som jobbat som Gripen-pilot i 17 år.

Förundersökningen visar också att inget i den läckta databasen var krypterat, vad tycker du om det? 

– Oj, utbrister Mikael Grev och berättar att det bara finns några hundratal i Sverige som kan flyga stridsflygplan.

Tidigare stridspiloten Mikael Grev. Foto: PRIVAT

"Extremt allvarligt"

Han ser mycket allvarligt på om dessa piloters hemadresser är röjda. 

– Det är extremt allvarligt, man har låtit det förfalla med tron om den eviga freden. Inom flygvapnet var vi väldigt känsliga med våra uppgifter, vi hade kodnamn i form av en sifferkod som vi använder i stället för personnummer, säger Mikael Grev. 

 

LÄS MER: Skandalen växer – polisregister låg öppna 

 

Läckan har pågått hos myndigheten sedan 2015 – trots att personal på Transportstyrelsen varnat sina chefer. Bland annat framkommer det i Säpos förundersökning att en person – som då ansvarade för myndighetens IT-säkerhet – skrivit en tjänsteanteckning om säkerhetsproblemen. I handlingen framkommer det att han beordrats av ansvariga chefer att göra ett ”avsteg att följa Säkerhetsskyddslag (1996:627)”. Och sådana upprepade avsteg från lagen vittnar även andra kolleger om i förundersökningen. 

– Den här läckan är så jäkla otäck, de har öppnat låset till hela vårt försvar. Förutom att de läckt piloternas hemadresser har de röjt vilka privata bilar och telefoner som piloterna har, säger en pensionerad yrkespilot som inte vill stå med namn då han har kopplingar och insyn till Försvarsmakten. 

– Tänk dig vad man kan göra när man slår ihop all den här känsliga informationen som har läckt, någon borde stå till ansvar, säger den pensionerade piloten. 

Läckan hos Transportstyrelsen gäller samtliga svenskar som någon gång haft någon kontakt med myndigheten.

Personer med känsliga yrken kan ha röjts

Läckan hos Transportstyrelsen gäller samtliga svenskar som någon gång haft någon kontakt med myndigheten. I det här fallet handlar det dessutom om att alla dem som har  – eller har haft – ett civilt flygcertifikat och att de har fått sina hemadresser röjda till utlandet. Det kan handla om personer på känsliga yrken som har ett privat intresse av att flyga utanför sin tjänst. Exempelvis stridspiloter, och de som flyger inom räddningstjänst och ambulans. De röjda uppgifterna rör även piloten på ditt nästa charterflyg och alla de som pensionerats som piloter. 

– Jag har jobbat inom trafikflyg under många år och det har alltid varit vanligt att stridspiloter har civila certifikat, även som flyglärare. 

 

LÄS MER: Regeringen kräver Maria Ågrens avsked 

 

Mikael Grev ser även andra långsiktiga risker med Transportstyrelsens monsterläcka. 

– När vi till exempel åkte till Libyen var det väldigt hemligt vilka av oss som skulle åka, vi tio som först åkte fick inte ens säga våra namn, säger tidigare Gripen-piloten Mikael Grev som menar att det kan finnas en risk med personer i Sverige som är emot Sveriges insatser i utlandet. 

– Då får man ju direkt en hotbild mot sin familj, det kan även vara under pågående uppdrag. Om någon hotar ens familj här hemma då åker man hem, säger Mikael Grev.

Infrastrukturminister Anna Johansson - som ansvarar för Transportstyrelsens tidigare generaldirektör Maria Ågren - deltog i beslutet att få henne sparkad. Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Transportstyrelsen: Vi har alla adresser

Chefer på Transportstyrelsen bekräftat att de har samtliga adresser på civila piloter i sina databaser. 

– Ja vi har alla adresser till Sveriges piloter, de finns där, säger Bo Bergström som är en av Transportstyrelsens verksamhetschefer.

Bo Bergström, som fått gå in och svara för luftfartsenheten då ingen finns på plats för intervju, menar dock att piloternas senaste adress uppdateras varje gång någon pilot söks av myndigheten, söker förnyad behörighet eller ansöker om certifikat. 

– Det snabba svaret är en gång per år, men vi uppdaterar bara adressen om piloten inte sökt ny behörighet inom sin 12-månaders period. Man skulle också kunna tänka sig att han i sin ansökan skrivit att han jobbar som pilot i försvaret, säger verksamhetschefen Bo Bergström på Transportstyrelsen och förklarar att samtliga handlingar scannas in i den databas som nu alltså har läckt till utlandet. 

Transportstyrelsens tidigare chef Maria Ågren. Regeringen kräver nu att hon ska sparkas från statlig tjänst. Frågan om hennes ekonomiska fallskärm blir ett fall för Statens ansvarsnämnd Foto: Privat

Flera personer fick full tillgång till allt

Andra verksamhetschefer på Transportstyrelsen har dock blivit informerade om att vissa delar av den enorma databasen är skyddade genom att de har ett eget så kallat ”gränssnitt” som gör att personal hos underleverantörerna i utlandet inte kan läsa allt. 

– De saknar möjlighet att läsa informationen, de har alltså inte de gränssnitt som behövs, säger verksamhetschefen Katarina Fröberg på Transportstyrelsen.

Men Expressen kan i Säpos förundersökning konstatera att flera personer i utlandet har haft full tillgång till allt, med administratörsbehörigheter. En Expressen-läsare som har reagerat på Transportstyrelsens påstående om ett säkert ”gränssnitt” är systemteknikern Christian Wetterling. 

–Det spelar ingen roll, som administratör kommer du åt allting. Då finns ingen spärr i värden, säger systemteknikern Christian Wetterling. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!