SVT, Sveriges Radio och UR har fått nya märkningar på Twitter. Under public service-kanalernas olika konton syns texten ”publicly-funded media”, det vill säga ”offentligt finansierad media”. Det innebär att Twitter anser att medierna tar emot licenspengar, individuella bidrag, offentlig finansiering och kommersiell finansiering.
Utbildningsradion, UR, ska nu se över sin närvaro på Twitter.
– Vi på UR diskuterar nu vad märkningen innebär för oss, och vi ser över vår närvaro på Twitter, säger Mikaela Sonck, kommunikationschef på UR, till DN.
”Oförutsägbart och utan eftertanke”
Hanna Dowling, tf HR- och kommunikationsdirektör på SVT, menar samtidigt att definitionen inte är fel.
– Just den märkningen beskriver bara finansieringsmodellen och det som står är korrekt. Detta till skillnad från ”government funded media” som Twitter beskriver som medier där staten delvis har inflytande över innehållet, säger hon i en kommentar till Expressen.
Hon säger samtidigt att Twitters nya markeringar ges ut ”utan eftertanke”.
– Just nu känns det som att Twitter helt oförutsägbart och utan eftertanke klistrar epitet på medier vilket är högst oroväckande, och det har fått våra public service-kollegor runtom i världen att reagera, bland annat BBC i Storbritannien, NPR i USA och nu senast ABC i Australien.
NPR valde att lämna
Twitter har tidigare infört märkningar hos en rad andra internationella public service-bolag. Till exempel valde amerikanska National Public Radio, NPR, att lämna plattformen efter att den pekats ut som ”government-funded media”, det vill säga ”statsfinansierad media” på svenska. Även tv-bolaget Public Broadcasting Service, PBS, fick märkningen och valde att lämna plattformen.
Brittiska BBC fick till en början märkningen. Efter kritik ändrade dock Twitter så att BBC nu klassas som ”offentligt finansierad media”, precis som de svenska motsvarigheterna.
SVT, SR och UR finansieras av en public service-avgift. Den samlas in via skattesedeln.
Expressen söker SR.