Sven Ginman, från Värmdö öster om Stockholm, köpte sin nya båt vid midsommar. Förra helgen skulle han åka ut med den, en Buster S1, för fjärde gången.
En färd som hade kunnat kosta honom livet.
Svens båt for upp på land
– Jag var på väg tillbaka till min brygga och kände då att styrpulpeten var lite svajig. Jag nästan stannade båten utanför bryggan, och hackade mig fram. När jag sedan reser mig upp för att lägga i förtamparna kollapsar hela styrpulpeten och faller på reglaget, säger Sven Ginman.
Efterspelet blir våldsamt när båten far upp på land, sedan tillbaka i vattnet och voltar upp och ner – med Sven Ginman hela tiden i.
– Jag har haft änglavakt och klarade mig med bara några skrubbsår.
Han fick sedan hjälp av en granne att vända båten på rätt köl. Dagen efter tittade en mekaniker från inköpsstället, Lillienwalls båtar och motorer, på den. Ytterligare en dag senare bogserades den i väg.
”Min båt var livsfarlig”
Sven Ginman vill att Lillienwalls ska ta kontakt med tillverkaren ”eftersom det kan väl knappast bara vara min båt som råkat ut för det här”.
Något han menar att Lillienwalls inte gjort – ”allt jag säger bara rinner av den ansvarige”. Sven Ginman har också själv försökt att nå någon på Buster, men misslyckats.
– Här måste man vara på tårna och se till så att det fungerar. Min båt visade ju sig vara livsfarlig.
Expressen har sökt Lillienwalls båtar och motorer som inte har återkommit.