Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sven Hagströmer
kraschade med plan

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Sven Hagströmer
Foto: Rickard Kilström / Tt

Finansmannen och piloten Sven Hagströmer, 70, kraschlandade med sitt flygplan i Stockholms skärgård.

Hängandes upp och ner såg han cockpiten fyllas med vatten.

–Jag tänkte att nu gäller det att vara iskall och överleva, berättar den omtumlade affärsmannen.

Sven Hagströmer har flygcertifikat sedan snart fem år och äger ett sjöflygplan, en Cessna 206. När solen sken över Stockholm i torsdags tog entreprenören lunchrast från det krävande jobbet som huvudägare i nybildade investmentbolaget Creades. Han lyfte från Bromma flygplats och flög över Stockholms skärgård. I höjd med Rödlöga, en dryg kilometer lång ö i Norrtälje kommun, såg han en perfekt plats att landa på.

–Jag gjorde tre rekogniseringsturer för att se att allt var okej, berättar Sven Hagströmer.

Det sa pang

I den stilla sjön tänkte han läsa tidningarna och äta sin medhavda lunch: några mandariner och en banan.

– Jag gick mot en perfekt landning... sen sa det pang! Planet välte. Jag hängde upp och ner i säkerhetsbältena och vattnet forsade in. Då tänkte jag att nu är det bara att vara väldigt, väldigt kall här.

Det tjocka plastfönstret hade krossats vid kollisionen i 110 kilometer i timmen. Fastspänd, hängandes upp och ner, såg han vattnet forsa in.

– Sen så var det bara att ta en ordentlig inandning när vattnet gick över huvudet, lossa säkerhetsbältena och sen trycka upp dörren och simma upp till ytan.

Två kvinnor som var ute på sjön i en liten motorbåt hade sett planet och hört en dov smäll. De blev oroliga och började leta efter planet. Efter en och en halv timme skymtade kvinnorna haveriplatsen och den frusne Sven Hagströmer som på avstånd såg ut att gå på vattenytan. I själva verket klamrade han sig fast på planets pontoner, landningsfötterna som gjorde att vraket inte sjönk till botten.

– Jag stod där dyblöt i jeans och tröja i en och en halv timme, säger affärsmannen.

Klarar inte många minuter

Efter kraschen fattade Hagströmer beslutet att det var livsfarligt att försöka simma den långa biten till Rödlöga.

– Man hoppar inte ner i sjön och simmar när det är så kallt. Då klarar du inte många minuter.

Sjöräddningen har kopplat in haverikommissionen. Hagströmer är inte misstänkt för något brott. Inget har heller läckt från planet. Hagströmer följde bärgarna när de bogserade planet till land. Han kom inte i säng förrän 03 och hyperventilerade av kylan när han vaknade nästa morgon.

Han tänker uppsöka läkare, men säger att han inte har några fysiska men.

– Jag är lite omskakad bara. Du kan tänka själv att nästan köra in i en bergsvägg med en bil i 110 kilometer i timmen. Det blir bara skrot kvar och du själv klarar dig. Det var verkligen änglavakt.

Han återberättar ögonblick som kunde fått fatala konsekvenser.

– Jag såg att vindrutan hade gått sönder. Den är i tjock plast. Den hade kunnat skära in vid strupen och då hade man dött på fläcken. Det var fruktansvärt tur alltihop.

Flygutbildningen har förberett honom mentalt. Han tänkte på historier om människor som hamnat med bilen i vattnet.

– Då försöker de i panik öppna dörren och de går inte. I stället ska man spara krafterna och vänta tills allt vatten kommit in. Sen är det bara att öppna dörren och komma upp till ytan. Det gäller bara att hoppas att man inte kommit för djupt. I det här fallet var jag drygt två meter ner.

Glömde ta in hjulen

Anledningen till att landningen slutade så illa är för att Sven Hagströmer glömde att ta in hjulen vid landning på sjön. Det insåg han så fort han kommit upp till ytan.

– Jag tänkte att det var fruktansvärt pinsamt. Du har sett programmet ”Inte bättre än en femteklassare”, va? Det var så jag kände mig.

Sven Hagströmer har älskat varenda sekund av flygningen, som är en pojkdröm han förverkligade sent. Men han har också fattat ett svårt beslut. Flygningen var hans sista som pilot.

– Jag bestämt mig för att jag ska sluta. Det är jättejobbigt. Hjärnan säger att jag ska göra det och hjärtat börjar fatta det också. Någon gång ska man sluta i min ålder. Jag är snart 71.

Man kan ju göra fel.

– Jo, men gör du fel när du är ute och går på stan så dör du inte av det. Men när man flyger och gör fel... då är risken stor att jag dör.

Hur har anhöriga reagerat?

– De är rätt tacksamma över beslutet.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.