Andrepiloten Andreas Lubitz kraschade Germanwingsplanet i franska Alperna medvetet. Det bekräftar data från den andra så kallade svarta lådan. Foto: Getty Images
Andrepiloten Andreas Lubitz kraschade Germanwingsplanet i franska Alperna medvetet. Det bekräftar data från den andra så kallade svarta lådan. Foto: Getty Images

Svarta lådan bekräftar – kraschade medvetet

Publicerad

LONDON. Andrepiloten Andreas Lubitz ökade hastigheten inför kraschen i franska Alperna.

Data från den andra svarta lådan visar att han kraschade Germanwingsplanet i franska Alperna medvetet.

Utredarna kan nu söka fler svar genom att analysera Lubitz kvarlevor, skriver Daily Mirror.

Den andra svarta lådan, som innehåller teknisk färddata, hittades på torsdagen efter nio dagars sökande i svår bergsterräng. De första undersökningarna av lådan bekräftar det den franske riksåklagaren Brice Robin konstaterade strax efter olyckan: att andrepiloten Andreas Lubitz medvetet kraschade Germanwingsplanet.

Den franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA meddelade under lördagsmorgonen vad de hittat vid de första undersökningarna av den andra svarta lådan, som hittades nedsotad och gömd i bråte på nedslagsplatsen.

Enligt BEA visar datan att autopiloten ställdes in på nedstigning till 30 meter. Andrepiloten ska även ha ändrat inställningarna för planets hastighet, skriver myndigheten i ett uttalande.

"Ändrade inställningarna flera gånger"

“Piloten ändrade autopilotens inställningar flera gånger för att öka hastigheten samtidigt som det föll”, enligt BEA.

Data från den första svarta lådan, med inspelade konversationer från cockpit, visade att Lubitz stängde kaptenen ute och sedan avsiktligt satte kurs mot ett berg. Kodlåset som kan göra det möjligt att ta sig in i cockpit fungerade inte – vilket fick kaptenen att försöka forcera dörren.

På ljudinspelningen hörs kaptenen kräva att bli insläppt, samt skrik från kabinen strax före kraschen.

Sökte efter sätt att ta livet av sig

Tidigare i veckan framkom att Lubitz hade sökt på nätet efter olika sätt att begå självmord och efter information om cockpitdörrar.

Airbus A320-planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf 24 mars när det kraschade i de franska Alperna. Alla 150 ombord, hälften från Tyskland och över 50 personer från Spanien, omkom i kraschen.

Riksåklagaren i Marseille, Brice Robin, uppger att 15o DNA-profiler hittats efter att kroppsdelar samlats ihop på nedslagsplatsen i närheten av orten Seyne-les-Alps i de franska Alperna. 600 kroppsdelar har hittats, men ingen av kropparna har varit intakt.

Det har dock inte bekräftats vad som har hittats av andrepiloten Andreas Lubitz kvarlevor.

Ytterligare svar kan komma fram om utredarna har möjlighet att analysera dessa. De kan bland annat försöka ta reda på om andrepiloten var påverkad av mediciner i samband med kraschen, skriver Daily Mirror.

Tomas Kvarnkullen
Tomas Kvarnkullen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag